'Provincie moet elektrisch rijden veel meer stimuleren'

Afbeelding ter illustratie © iStock
De provincie zou Limburgse automobilisten meer moeten stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Dat vindt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de TU Eindhoven.
Iets meer dan 3 procent van alle auto's die in Limburg rondrijden, is volledig elektrisch of plug-in hybride. Dat blijkt uit data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Zakelijke rijders

Het aantal elektrische auto's dat in Nederland rondrijdt, is onevenredig verdeeld: in Limburg rijdt slechts een fractie van die voertuigen. Steinbuch vermoed dat het deels te maken heeft met zakelijke rijders die er in de Randstad veel meer zullen zijn, zo zei hij donderdagochtend op de radio in de L1 Nieuwshow. "Vanwege de bijtellingskorting was het lange tijd heel gunstig met name voor zakelijke rijders om een nieuwe elektrische auto te kopen. Voor particulieren is er sinds een paar jaar een kleine subsidie als je een nieuwe auto koopt, maar vergeleken met de voordelen voor de zakelijke rijders is dat toch beperkter."

Stimuleren

De provincie zou volgens Steinbuch het kopen van een elektrische auto veel meer moeten stimuleren. Zeker omdat er in 2035 in de EU geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer verkocht worden. "Het klimaat heeft daar alleen maar voordeel bij als we zo snel mogelijk overstappen naar elektrisch en bovendien is het ook heel goed voor de luchtkwaliteit." De hoogleraar zou het creatief vinden als de provincie Limburg bijvoorbeeld een subsidieregeling zou maken dat als je een elektrische auto koopt en je hebt zonnepanelen of je koopt tegelijkertijd zonnepanelen dat je dan een extra subsidie krijgt bovenop de landelijke subsidie voor de aanschaf van de auto. Er is nog geen enkele provincie die dat doet. Ik vind de combinatie met zonnepanelen en een elektrische auto eigenlijk een hele leuke die we meer zouden moeten stimuleren." Steinbuch is in elk geval blij met de aangekondigde maatregelen van minister Rob Jetten. "Er komt een veel breder pakket voor met name het stimuleren van een tweedehandsmarkt, ook al zijn er nog maar heel weinig tweedehands elektrische auto's te koop. Die markt is nu dus nog niet zo groot, maar over een jaar of vijf zal dat wel zo zijn."

Laadpunten

In Limburg loopt het aantal laadpalen ook achter op de rest van het land. Steinbuch: "In Limburg zijn er veel mensen die een eigen oprit hebben en als je hebt is het heel makkelijk als je een elektrische auto's koopt ook een eigen laadpunt aan te leggen." De hoogleraar verwacht dus op het moment dat als de verkoop van elektrische auto's gaat stijgen, ook het aantal laadpunten omhoog zal gaan. Ik geloof niet dat het aantal laadpunten de oorzaak is dat er minder mensen in Limburg een elektrische auto hebben."
Steinbuch verwacht dat het in de toekomst zeker goed komt met elektrisch rijden in onze provincie. "Maar Limburg zou best een tandje kunnen bijzetten."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!