Waarom zijn elektrische auto's minder populair in Limburg?

Stockfoto © iStock
In Limburg schaffen relatief weinig inwoners een (volledig) elektrische auto aan. Het aantal elektrische auto's in onze provincie ligt dan ook fors lager dan het landelijk gemiddelde. Hoe kan dat?
Zo'n 3,2 procent van alle auto's die in Limburg rondrijden, is volledig elektrisch of plug-in hybride. Dat blijkt uit data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Lager aantal auto's

Per 1 januari 2022 reden er in Limburg bijna 10.500 volledig elektrische auto's rond. Dat is relatief gezien weinig en slechts een fractie van de ongeveer 243.700 elektrische auto's in het hele land. Zou je het aantal elektrische auto's evenredig over alle 12 provincies verdelen, dan zouden er in Limburg 1/12 van een kwart miljoen, dus zo'n 20.308 elektrische auto's moeten rondrijden. Bijna twee keer zoveel als nu het geval is. Uit de gegevens van het CBS blijkt dat Limburg niet de enige landelijke provincie is met verhoudingsgewijs weinig elektrische auto's. Wel neemt de sterkte van de verschillen tussen provincies langzaam af.
Daarnaast waren in Limburg bijna 9.400 auto's plug-in hybrides, die aangedreven kunnen worden met fossiele brandstof én elektriciteit. Dit is wel wat evenrediger verdeeld: in Limburg rijdt 6,5 procent van alle hybride auto's in Nederland. Het merendeel van de wagens gebruikt echter een klassieke brandstof: benzine, diesel of lpg. Dat zijn er in Limburg meer dan 603.000.

Minder publieke laadpunten

Dat er een kleiner aantal elektrische auto's rondrijdt in Limburg, zie je ook terug in het aantal publieke laadpunten. In veel gemeenten is vaak maar één laadpunt beschikbaar voor 300 of meer huishoudens. Dat blijkt uit een analyse die de NOS en de regionale omroepen maakten op data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De NAL wil uiteindelijk in Nederland tenminste één laadpunt binnen ieder gebied van 500 bij 500 meter met ten minste 125 huishoudens. In Limburg lukt dat in minder dan de helft van de gevallen: slechts 48 procent van de gebieden voldoet. Het gaat daarbij niet om semipublieke laadpunten. Die zijn openlijk toegankelijk maar op een private locatie, bijvoorbeeld bij een tankstation.
Per Limburgs laadpunt zijn er momenteel gemiddeld zo'n 8,3 elektrische auto's. In Zuid-Holland is dat wel anders: daar kunnen bezitters van een elektrische auto's veel makkelijker hun batterij opladen. Voor elke 3,9 elektrische auto's is daar een laadpunt beschikbaar. In Noord- en Zuid-Holland is vrijwel overal minstens één laadpunt beschikbaar per 100 huishoudens.
Bekijk hier hoe het in jouw gemeente zit:
Overigens schat de NAL dat er in maart 2023 zo'n 20.100 thuislaadpunten waren in Limburg.

Hoe kan dat?

Directeur Roland Ferwerda van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur ziet een paar verklaringen voor het lagere aantal openbare laadpalen en elektrische auto's in Limburg en andere landelijke provincies. Om te beginnen wonen mensen hier ruimer. Vaak hebben ze een oprit en daarmee de mogelijkheid een privé-laadpunt aan te leggen. Daarnaast is gemiddeld het welvaartsniveau lager, waardoor minder elektrische auto’s - doorgaans duurder dan benzineauto’s - worden gekocht. Daarom krijgen gemeenten minder aanvragen voor een laadpunt. Ten slotte zijn er minder grote bedrijven gevestigd. Daardoor zijn er ook minder leaserijders, in het algemeen de eersten die om laadmogelijkheden vragen.

Vergroten netwerk

Mogelijk is er verder sprake van een wisselwerking en wordt het aantal laadpalen in de omgeving ook meegewogen in de beslissing om een elektrische auto aan te schaffen. Hoe dan ook wordt er gewerkt aan het verhogen van het aantal publieke laadpunten in Limburg, bijvoorbeeld door Vattenfall. Daaraan heeft onze provincie in 2020 de aanbesteding voor een nieuw laadnetwerk besteed. Er waren 1 januari 2023 precies 2389 openbare laadpunten.
Voor eind juli 2024 moeten daar dankzij Vattenfall proactief nog 1870 laadpunten bijkomen. "Het is nog niet te zeggen hoeven laadpunten er totaal worden geplaatst, omdat er nog steeds nieuwe aanvragen van e-rijders en gemeenten binnenkomen", zegt Vattenfall verder tegen L1.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!