Stijging verkeersdoden in Limburg vooral oudere fietsers

In 2022 kwamen 23 fietsers op Limburgse wegen om het leven. © iStock
Het aantal verkeersdoden in Limburg is met ruim 30 procent gestegen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek in Heerlen.
Het aantal slachtsoffers in het verkeer stijgt in Limburg harder dan in Nederland als geheel, waar de stijging met 25 procent ook fors is. In totaal overleden in Nederland 737 mensen in het verkeer. Vooral fietsers ouder dan 75 jaar blijken het slachtoffer.

Stijging

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Limburg bedroeg vorig jaar 54. Dat zijn er dertien meer dan in 2021. Van die dodelijke slachtoffers zaten er 23 op de fiets. Dat aantal verdubbelde bijna ten opzichte van het jaar ervoor.

Helmplicht

Marcel Ariës, neuroloog in het MUMC+, pleit al jaren voor het gebruik van een fietshelm om het aantal doden en gewonden na fietsongelukken terug te brengen. Daarin krijgt hij steun van Nathalie Sieben, voormalig patholoog en wetenschapper in Maastricht. Zij werd in 2006 aangereden door een auto. Mede doordat ze geen helm droeg, liep Nathalie ernstig hersenletsel op. Ook Sieben roept op tot het dragen van een helm.

Indruk

De neuroloog ziet met de nodige regelmaat slachtoffers uit het verkeer binnen komen. "Om de twee à drie weken ligt er iemand op de intensive care na een fietsongeval. Die patiënten liggen er vaak lang en die maken veel indruk op het verzorgend personeel."

Blijvend letsel

"Je moet de hersenen eens vergelijken met andere organen. Bij schade aan de hersenen is de kans op herstel namelijk erg klein. Daar zit geen intrinsiek herstelvermogen, zoals andere organen wel hebben", legt hij uit. "Bij een harde valpartij zonder bescherming is de kans op blijvend letsel erg groot."

Eenvoudige maatregel

Ariës pleit zelf voor een helmplicht. "Zie het als een eenvoudige beschermende maatregel. Als we de auto instappen denken we toch ook niet meer aan de gordel of de airbag? Daar zijn we aan gewend want dat hoort er bij."

Infrastructuur

Maar niet alleen het dragen van een helm speelt een rol. Volgens Peter Pasmans van de fietsersbond in Venlo had de overheid meer moeten doen aan de infrastructuur. "We hebben als fietsersbond al in de jaren zeventig gepleit voor fietsvoorzieningen die passen bij de behoefte van de fietsers. Daar is niets mee gebeurd. Sterker nog, alle investeringen in de infrastructuur zijn naar de auto gegaan."
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via whatsapp of stuur een mail naar redactie@1limburg.nl!