Vervoer over water steeds populairder: minder vrachtwagens

De binnenvaart is de laatste jaren steeds belangrijker geworden om goederen te vervoeren. © ANP
Steeds meer bedrijven zijn geïnteresseerd om over te stappen van wegtransport naar vervoer over water. Het scheelt namelijk een hoop vrachtwagens op de weg.
In Venray waar een containerterminal gevestigd zit, merken ze de groei.

CO2 besparen

Antal Rozijn is de terminal manager en ziet een groeiende interesse in binnenvaart. Zo maakt Smurfit Kappa uit Roermond, maar ook Flex in Venray al gebruik van containers vervoeren via het water. "De voordelen is dat bedrijven CO2 besparen, want onze schepen zijn hybride, waardoor ze meer kunnen fabriceren in hun fabrieken. De bedrijven willen graag groen zijn."

Veranderingen

Toch zijn er ook producenten die zeggen dat het niet zomaar mogelijk is om te veranderen van weg naar binnenvaart. Toch spreekt Rozijn dat tegen. "Het is dezelfde manier van werken, het is alleen de opdracht naar ons sturen en wij gaan ze per binnenvaartschip ophalen."

Minder files

Wel geeft hij toe dat een vrachtwagen sneller is dan een binnenvaartschip. "Maar door een binnenvaartschip te gebruiken kunnen er 100 vrachtwagens van de weg gehaald worden. Wat gunstig is, want er is al heel veel vrachtverkeer op de Nederlandse wegen. Het heeft als voordeel bijvoorbeeld minder slijtage aan wegen en ook minder files."

Lage waterstand

In de zomer had de binnenvaart wel te kampen met de problemen van de lage waterstand. "Schepen konden toen iets minder meenemen", legt Rozijn uit. Toch werkt dat niet enorm negatief voor de binnenvaart. "De container is iets langer onderweg, maar op de weg zijn er ook regelmatig vertragingen. Dus uiteindelijk blijft binnenvaart de beste oplossing voor bedrijven."

Limburgse suikerbieten

Ook in Stein zijn ze bekend met de binnenvaart bij overslagbedrijf L’Ortye, dat zich richt op vaste producten zoals zand, grind, klei, kunstmest en suikerbieten. Mede-eigenaar Jean l'Ortye vertelt dat het bedrijf onlangs 320.000 Limburgse suikerbieten vervoerde per schip naar Dinteloord, waar de suikerfabriek ligt. "Het ging om 216 scheepsladingen. De laatste 15 jaar gebeurde het vervoer enkel over de weg. Het ging dan om 9000 vrachtwagens die we hebben omgebogen van de weg naar het water. Een geweldig succes, de grootste verschuiving van weg naar water in de laatste 10 jaar."

Proef met huisafval

In oktober vorig jaar deed het bedrijf een proef met het vervoeren van huisafval via een binnenschip naar de verbrandingsoven in Rotterdam. "Er wordt al 3 jaar lang gesproken met gemeenten, provincies en afvalbedrijven. Naar onze mening is dat veel te lang. De proef is uitstekend verlopen en wij hopen op een vervolg."

Subsidie

In Vlaanderen wordt al langer gebruik gemaakt van binnenvaartschepen om huisafval te vervoeren. "Daar geeft de Vlaamse overheid ook een subsidie van 10 euro per 1000 kilo afval", weet l'Ortye. Hij verwacht ook dat met de huidige stikstofproblemen de behoefte aan binnenvaart alleen maar groter gaat worden in de toekomst.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!