Primeur: intelligente wegafzetting in Limburg

De verrijdbare afzetting © L1
Rijkswaterstaat zet voor het eerst een op afstand bestuurbare wegafzetting in bij wegwerkzaamheden in Nederland. Dat gebeurt bij werkzaamheden aan de A2 ter hoogte van de Maasbrug bij Wessem. Het is volgens Rijkswaterstaat een wereldwijde primeur.
De Go-Barry, zoals de afzetting officieel heet, is 200 meter lang en op afstand bestuurbaar.

Minder overlast weggebruiker

De barrière verplaatst zichzelf door middel van rupsbanden en rijdt met de werkzaamheden mee. Daardoor hoeft bij werkzaamheden over een langere weg de barrière niet steeds opnieuw op- en afgebouwd te worden. Met de intelligente afzetting kan er sneller en veiliger gewerkt worden. Het opbouwen van de Go-Barry gebeurt namelijk op een locatie buiten het verkeer. Een rijstrook hoeft daardoor niet te lang afgesloten te worden.

Veiliger en sneller

Rijkswaterstaat is blij met de inzet van de Go-Barry bij de A2. "Werken op de weg is veiliger doordat wegwerkers fysiek worden afgeschermd van het verkeer. Na de werkzaamheden kan de rijkstrook meteen teruggegeven worden aan het verkeer, zonder in te leveren op het gebied van veiligheid", legt Sjoerd Methorst van Rijkswaterstaat, uit. "We zijn daarom erg trots dat we deze innovatie op de A2 bij Wessem kunnen inzetten."
De op afstand bestuurbare wegafzetting blijft tot 4 mei bij Wessem staan. Zonder het inzetten van de Go-Barry zou de A2 bij Wessem een week lang afgesloten moeten worden. De mobiele wegafzetting wordt als pilot ingezet bij de A2. Het is de bedoeling dat de barrière bij meer wegwerkzaamheden wordt ingezet, als de resultaten in Limburg goed zijn.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!