ProRail: 'Goederentrein reed vermoedelijk op juiste spoor'

De plek waar twee treinen tegen een bouwkraan zijn gebotst. © ANP
Volgens topman John Voppen van ProRail reed de goederentrein die bij Voorschoten als eerste bovenop een bouwkraan botste, vermoedelijk op het juiste spoor waar geen werkzaamheden waren. Bij het zware treinongeluk kwam een 65-jarige kraanmachinist uit Beringe om het leven.
Voppen zei bij talkshow Op1 wel een slag om de arm te houden. Hij benadrukte eerst verder onderzoek af te willen wachten. "Ik ben daar heel voorzichtig in. Na onderzoek zie je soms dat het toch anders is."

Botsing

Waardoor het ongeluk kon plaatsvinden, wordt door meerdere partijen onderzocht. Het ongeluk gebeurde dinsdag rond 3:30 uur, toen er geplande werkzaamheden werden uitgevoerd. Na de botsing tussen de goederentrein en de bouwkraan ontspoorde een intercity doordat de kraan of brokstukken daarvan op het spoor terechtkwamen. In totaal werd aan twee van de vier beschikbare sporen gewerkt. Bij het ongeluk viel één dode, een 65-jarige Beringse medewerker van bouwbedrijf BAM, waarvan de bouwkraan was. De goederentrein raakte ook beschadigd, maar is niet ontspoord.

'Zwarte dag'

Volgens de ProRail-topman worden er bij werkzaamheden veel maatregelen genomen om ongelukken te voorkomen. "Als je ziet dat het toch gebeurt dan moet we daar onderzoek naar doen", aldus Voppen bij Op1, die dinsdagochtend al sprak van een "zwarte dag voor het Nederlandse spoor".

Onderzoek

Brancheorganisatie railAlert wacht de conclusies af van de onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van het spoorongeval en die mogelijk meer duidelijkheid geven over de exacte toedracht. RailAlert is in 2006 opgericht wegens het toenemende aantal ongevallen. Het hoofddoel van de stichting is bijdragen aan "een veilige en gezonde werkomgeving voor iedereen die aan het Nederlandse spoor werkt".
Meerdere organisaties doen onderzoek naar het ongeval. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt dat ze alle beschikbare feiten en andere informatie veiligstelt. Ook coördineert en faciliteert de ILT de werkzaamheden van de verschillende betrokken onderzoekspartijen. "Het betreft in dit specifieke geval onder andere de politie, de Arbeidsinspectie, de OVV (Onderzoeksraad voor Veiligheid), ProRail, de NS, DB Cargo en mogelijk ook de BAM."

Vivianne Heijnen

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen, liet in een brief aan de Tweede Kamer haar medeleven weten. Ze vertelde dat ze samen met de koning ter plaatse is geweest.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!