Relatief weinig Maastrichtenaren hebben een autorijbewijs

Stockfoto © iStock
Het aantal mensen met een autorijbewijs is in de landelijke gemeenten een stuk hoger dan in de steden. In Maastricht is dat percentage, met zo'n 64 procent, zelfs één van de laagste van Nederland.
Ook in Vaals zijn relatief weinig inwoners van 17 jaar en ouder in het bezit van een roze kaartje, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Grotere afstanden

Begin dit jaar had acht op de tien Nederlanders een autorijbewijs. In de meeste Limburgse gemeenten ligt dit percentage zelfs nog iets hoger. Verrassend is dat natuurlijk allerminst. In steden is het openbaar vervoer goed geregeld, zijn afstanden korter en is ook minder parkeerplek te vinden. Een auto is niet per se nodig in een stad, en is meestal zelfs onhandig.
In landelijkere gemeenten zijn de afstanden juist groter, het openbaar vervoer is er vaak uitgekleed en de parkeerproblemen (en -kosten) zijn er ook veel minder. In een dorp of in het buitengebied is een auto vaak zelfs onmisbaar.

Limburg

Staphorst (Overijssel) en Rozendaal (Gelderland) tellen relatief de meeste mensen met een rijbewijs: zo'n 92 procent van de 17-plussers mag achter het stuur. In Limburg ligt het percentage mensen met een autorijbewijs in Mook en Middelaar het hoogst, met 86,3 procent. Ook in Nederweert en Voerendaal heeft meer dan 86 procent van de inwoners een autorijbewijs.
Het rijbewijsbezit was met 62 procent het laagst in Amsterdam, gevolgd door Maastricht en Den Haag (allebei 63,7 procent). Vaals volgt met 64 procent.

Jongeren

Vorig jaar haalden meer jongeren hun autorijbewijs dan in 2021. Toch is het aantal 20-minners dat achter het stuur mag, nog altijd lager dan voor corona. Volgens het CBS komt dit door de coronamaatregelen, waardoor rijleggen lange tijd niet door konden gaan en examens moesten worden uitgesteld. Daardoor zijn er minder nieuwe jonge automobilisten bijgekomen.
Het aantal 75-plussers met een rijbewijs neemt juist flink toe. Volgens het statistiekbureau komt dit door de vergrijzing, en doordat ouderen vaker dan in het verleden op latere leeftijd achter het stuur blijven zitten. Nederland telt zo'n 28.000 mensen van 90 jaar en ouder met een autorijbewijs.