Hogere grondstofprijzen temperen winst DSM

DSM heeft vorig jaar een winst behaald van 1,7 miljard euro. Twee procent meer dan een jaar eerder. Maar dat kwam volledig door de verkoop van de materialentak. Zonder die opbrengst zou de winst zijn gedaald met vijf procent tot 555 miljoen euro.
DSM had vorig jaar last van hoge grondstofkosten en lagere prijzen van vitamines. Met name in de Verenigde Staten namen de verkopen af. Dat heeft ook te maken met de corona-jaren daarvoor toen de vraag naar vitamines explosief was gestegen. "Tijdens de covid-19-pandemie zag je daarin natuurlijk een gigantische piek. In vergelijking met 2019 verkopen multivitaminen nog altijd goed", aldus bestuursvoorzitter Dimitri de Vreeze in een toelichting.
Hogere prijzen
Door prijsverhogingen heeft de voedingsingrediëntenproducent de omzet nog wel weten op te krikken. Die kwam uit op 8,4 miljard euro tegenover 7,3 miljard euro een jaar eerder. De omzetgroei is vooral te danken een hogere prijzen die DSM kon doorberekenen. Co-ceo’s Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze stellen in een verklaring dat zij merken dat klanten juist hun voorraden afbouwen, waardoor zij minder kopen.
Fusie
DSM wil nog geen verwachtingen delen over de rest van dit jaar. Dat komt omdat het bedrijf eerst de fusie met zijn Zwitserse branchegenoot Firmenich wil afronden. De bedrijven kondigden die samensmelting in het voorjaar van 2022 aan. In de aanloop naar die fusie doorging DSM al een transformatie waarbij het zijn divisies voor specialistische materialen verkocht om zich volledig op de voedings- en verzorgingsmarkt te richten.
Firmenich
Firmenich kwam ook met zijn resultaten van het afgelopen halfjaar naar buiten en meldde een hogere omzet. Ook dit bedrijf verhoogde de prijzen om de gestegen kosten te compenseren. Daarbij profiteerden de Zwitsers ook van de sterke vraag naar hun geur- en smaakstoffen. Maar de sterke Zwitserse frank zat de winstgevendheid dwars en de marges daalden daardoor iets.