Collega's steunen emotionele leraar na brandstichting

De brandweer werd opgeroepen om de brand te blussen © Fer Traugott
De leraar van het Bisschoppelijk College Broekhin in Roermond wiens kantoor in brand werd gestoken door een 13-jarige jongen heeft maandagochtend tijdens een bijeenkomst met zijn collega's zijn verhaal in de aula gedaan.
De docent was zichtbaar geraakt, maar voelde zich ook strijdbaar. Dat laat directeur Marc Demandt in gesprek met L1 weten.

Brand

De docenten van de school kwamen maandagochtend met z'n allen samen in de aula om met elkaar te praten over het incident van afgelopen zaterdag. Een 13-jarige jongen uit Roermond stichtte brand in de school. Dat gebeurde in de ruimte waar de leraar als docent-coördinator kantoor houdt. Ook werden er leuzen op de muur gespoten en circuleerde een filmpje online met daarin de naam van de leraar en waarin de dader ook zichzelf filmde.

Steunbetuigingen

De docenten van het BC Broekhin zochten maandagochtend steun bij elkaar. De getroffen leraar deed zijn verhaal. Demandt: "Het gaat naar omstandigheden goed met hem, maar hij was wel zichtbaar geraakt. Hij voelde zich enorm gesteund door alle reacties." De docent toonde zich gelijk strijdvaardig: "Hij zei meteen: 'ik ben me bewust van mijn pedagogische opdracht. Het gaat maar om één persoon, de rest van de leerlingen zit goed. Ik laat me hierdoor niet uit het veld slaan'."
Marc Demandt, directeur BC Broekhin in Roermond. © L1
Ook bij de directeur zelf en andere docenten dringt de impact van het incident steeds meer door. "De emoties waren voelbaar. Veel collega's zijn erg geschrokken. Ze maken zich ook zorgen, niet over hun veiligheid, maar wel over de impact van dit incident op de leerlingen en onze school." Er waren geen leraren die te bang waren om naar school te komen.

Passende oplossing

Dit gold wel voor een enkele leerling. Demandt: "We hebben natuurlijk leerlingen van verschillende pluimage. De een is gewoon opgewekt, de ander wel onder de indruk van het incident en moet hulp van ons krijgen met zijn of haar emoties. We bekijken per leerling naar een passende oplossing, voor een aantal leerlingen is besloten dat ze thuis mochten blijven."
De andere leerlingen van het BC Broekhin werden in hun mentorklassen maandagochtend opgevangen in kleinschalige groepen. Demandt wijst op het feit dat de school nu voor een belangrijke taak staat. In overleg met de coördinator Zorg en Veiligheid, Geert Thoolen, is overlegd hoe de school dit aanpakt. "We moeten laten zien dat we er voor onze leerlingen zijn. We zijn volop bezig om te monitoren hoe onze leerlingen zich voelen en dat is per kind natuurlijk anders. Ik sprak in de aula een aantal leerlingen die aangaven wel geschrokken te zijn, maar ook wel weer graag over willen tot de orde van de dag. Ritme en structuur zijn ook belangrijk."

Straatcoaches en jongerenwerkers

In de loop van de dag zullen de lessen ook weer worden hervat op de BC Broekhin. Dat wil Demandt ook graag om de gebeurtenis te kunnen afsluiten. "Daarmee willen we zeker niet de ernst van dit incident onderschatten, want ik denk zeker dat dit nog wel even na ijlt. We leven in een ingewikkelde tijd en moeten dit een plekje geven. Maar we moeten ook weer over tot het normale ritme en uiteindelijk is dit één persoon die het heeft gedaan." Wel zijn er nog straatcoaches en jongerenwerkers aanwezig op de school. "De ene leerling toont bij zijn mentor zijn of haar emotie, de ander doet dat liever buiten het lokaal. Daar willen we ook oog voor hebben."
En hoe het met Demandt zelf gaat die afgelopen weekend volop in de spotlights stond? "Toen ik zondagavond thuiskwam, heb ik samen met mijn kinderen thuis een film gekeken om af te schakelen. Toch dwaalden mijn gedachten wel even af naar 'wat is ons gebeurd', maar het was goed om even thuis te zijn."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!