ING voorziet meer vluchten ondanks duurdere tickets

Hoewel vliegtickets dit jaar opnieuw duurder zijn geworden pakken naar verwachting meer reizigers het vliegtuig om op vakantie te gaan.
Dat voorzien economen van ING Research. De groei van het vliegverkeer komt volgens de bank mede doordat er geen ingrijpende coronabeperkingen meer zijn. Dat meldt persbureau ANP.
Schiphol terug richting oude niveau
Vorig jaar was het aantal reizigers en vluchten op Schiphol terug op respectievelijk 73 procent en 80 procent van het niveau van 2019, het jaar voor de coronapandemie. "Het sterke herstel van het Europese vakantie- en vrijetijdsverkeer is ook terug te zien in jaarcijfers over passagiersaantallen van onder andere Easyjet, Ryanair en Wizz Air", aldus de onderzoekers van de bank. "Signalen over boekingen wijzen erop dat dit zich doorzet in 2023."
Tijdelijke sluiting MAA
De cijfers die voor Schiphol gelden gaan dit jaar zeker niet op voor Maastricht Aachen Airport (MAA). Het vliegveld is gesloten tussen 8 mei en 30 juni wegens de renovatie van de start- en landingsbaan. "Daar valt de meivakantie precies in, dus dat gaat zeker drukken op onze cijfers", aldus een woordvoerder van MAA. De sluiting valt noodgedwongen in die periode. "We hadden natuurlijk ook kunnen kiezen voor het vrachtseizoen, dat is voor passagiers aantrekkelijker. Maar onze omzet komt voor ongeveer 75 procent voort uit het vrachtverkeer uit ons vliegveld. Dat speelt daar natuurlijk mee", legt ze uit. "Wij gaan dit jaar zeker nog niet de cijfers van voor corona evenaren."
Vliegbelasting
Het kabinet heeft de vliegbelasting begin dit jaar ruimschoots verdrievoudigd, van 8 euro per ticket tot ruim 26 euro. Dit lijkt mensen er vooralsnog niet van te weerhouden om te vliegen. "Na de problemen met opschalen op Schiphol door personeelstekorten, is het de bedoeling dat de daglimiet voor passagiers eind maart losgelaten wordt. In dat geval kan de vraag naar vliegreizen ook beter gefaciliteerd worden", stellen de deskundigen. Het beoogde plafond van het aantal vluchten van en naar Schiphol blijft met 440.000 vluchten lager dan voor corona.