Eigenaren winkel krabbelen moeizaam op na mishandeling

Een agressieve klant mishandelde Vijah en Asha Passy afgelopen november in hun zaak. © L1 (Robert Janssen)
Ruim twee maanden na het geweldsincident dreunt de klap nog na bij de eigenaren van een Surinaamse winkel in Blerick. Een agressieve klant mishandelde Vijah en Asha Passy afgelopen november in hun zaak.
Beiden lijden aan mentale problemen en ook financieel is het zwaar. Inmiddels is een crowdfundingsactie gestart.

Blijvend angstig

Het is even spitsuur rond het middaguur in de Surinaamse winkel, dat ook een servicepunt is voor pakketdiensten. Eigenaar Vijah Passy oogt rustig, maar is dat niet. De mishandeling spookt door zijn hoofd. "Steeds als ik de deur open zie gaan, kijk ik even of het niet de dader van toen is."

Doodsangsten uitgestaan

In november ging het mis toen een klant zijn pakketje niet kreeg, omdat hij het benodigde bewijs niet had. Hij werd agressief en mishandelde het echtpaar. Echtgenote Asha Passy werd daarbij zodanig mishandeld dat ze er blijvend knieletsel aan heeft overgehouden. "Ik heb nog steeds last van mijn knie. Ik kan gewoon niet lang staan." Het ergste vindt ze nog dat ze bij de mishandeling dacht dat haar man het niet zou overleven. "Hij was er bijna niet meer geweest. Dat was een vreselijke gedachte."

Mislopen inkomsten

Als gevolg van het ongeluk kunnen beiden niet meer hele dagen in de winkel staan. Het missen van de uren en daarmee inkomsten, loopt in de papieren. De verzekering dekt de schade namelijk niet. Vijah denkt dat het hem maandelijks twee- tot drieduizend euro kost.

Crowdfunding

Inmiddels is er een crowdfunding gestart en daarop is al een aardig bedrag binnen gekomen. "We zijn er blij mee, maar het compenseert wat we aan inkomsten missen niet."
Eigenlijk zien ze het niet meer zitten. Maar stoppen is gewoonweg geen optie. "Onze kinderen zeggen dat we moeten stoppen, maar met thuiszitten krijgen we niks. Zonder winkel zijn we niks", zegt Vijah.