Amper treinen en bussen in Limburg vanwege staking

Er vertrekt geen enkele Arriva-trein vanaf Venlo © L1
Duizenden buschauffeurs, conducteurs en machinisten staken donderdag en vrijdag vanwege stukgelopen cao-onderhandelingen. Tussen de 35 en 40 procent van de bussen rijdt niet.
Diverse vakbonden, waaronder FNV en CNV, hebben twee landelijke stakingsdagen afgekondigd. Dat heeft ook gevolgen voor de treinen. Veel machinisten en conducteurs doen mee. Datis onder meer te zien in Venlo. Daar rijden donderdagochtend geen Arriva-treinen. Bussen rijden wel in Venlo, maar soms valt er een rit uit.

Geen treinen en bussen

Wat de exacte impact van de staking zal zijn, wordt in de loop van donderdag steeds duidelijker. Arriva meldt donderdag dat er geen treinen rijden rond Venlo, Heerlen en Maastricht. Ook de buschauffeurs doen mee aan de staking.
Arriva adviseert reizigers die de bus willen nemen, om alternatief vervoer naar hun bestemming te regelen. "Door overbelasting van het reisinformatiesysteem zijn de reisplanners niet up-to-date", aldus Arriva. De reisinformatie voor de treinen van Arriva is wel bijgewerkt.
Onder de cao Openbaar Vervoer vallen zo'n 13.000 mensen.

Landelijke staking

Ook onder vervoerders die meerdere soorten openbaar vervoer aanbieden (zoals een combinatie van bus, trein en metro) zijn onderhandelingen over loonsverhogingen en andere arbeidsomstandigheden misgelopen. Het gaat om 1300 medewerkers die vallen onder de cao Multimodaal. Vakbonden FNV, CNV en VVMC roepen medewerkers op 24 uur te staken. Op donderdag wordt gestaakt in Twente, Dordrecht en Limburg, op vrijdag volgt een landelijke staking.

Touringcarchauffeurs

De touringcarchauffeurs sluiten zich ook aan bij de staking streekvervoer. Donderdag komen ze bij elkaar in Utrecht en vrijdag in Rotterdam. Veel van de chauffeurs zijn volgens vakbond FNV ook werkzaam in het streekvervoer. Bij de touringcarbedrijven werken ongeveer 3000 chauffeurs. Net als in het streekvervoer hebben zij ook te maken met een hoge werkdruk en veel ziekteverzuim. Ook kunnen chauffeurs moeilijk rondkomen van hun salaris, stelt de vakbond.

Sneeuwval

Op de wegen is door het staking drukker. Ook is de ochtendspits vroeger begonnen. Door sneeuwval en kans op gladheid rijdt het verkeer op de Limburgse wegen langzaam. Dit zorgt ook op de wegen voor vertraging.