Energiekorting: handreiking voor Maastrichtse ondernemers

Het centrum van Maastricht © Jean-Pierre Geusens
Maastrichtse ondernemers kunnen gebruik maken van een regeling voor energiekorting. Het gaat om een korting van 15 procent op de energierekening voor horeca en retail die zijn aangesloten bij de belangenvereniging Centrum Management.
Voor ondernemers die geen lid zijn geldt een korting van 5 procent.

Handreiking naar ondernemers

Centrum Management dwong deze korting als belangenvereniging van ondernemers af bij leverancier NieuweStroom. Voorwaarde daarbij is wel dat de stroomlevering van het bedrijf NieuweStroom komt.

Aanleiding

Omdat veel ondernemers in de horeca en retail met een coronaschuld zitten, kunnen zij vaak de hoge energieprijzen niet meer ophoesten. Investeren in verduurzaming, een belangrijk doel van de gemeente om op lange termijn op de energierekeningen te kunnen besparen, zit er dan vaak niet in.

Flexibele prijzen

Het idee achter de korting is dat de bedrijven alleen de eerlijke inkoopprijs voor energie betalen en deze dus flexibel is. Afhankelijk van de marktprijs en het verbruik, kan de prijs dus variëren. Contracten met vaste, soms te hoge prijzen maken dit normaal gezien onmogelijk, zo redeneert Centrum Management.

Verduurzaming

Op het moment dat ondernemers op deze manier weer wat financiële speling krijgen, kan er ook in duurzaamheid geïnvesteerd worden in de toekomst. Soms zijn er bijvoorbeeld slimme meters nodig om het verbruik goed in kaart te brengen. In een aantal stappen worden de ondernemers begeleid om te besparen en naar de doelstelling van zero-emissie toe te werken.

Eerdere acties

Centrummanagement Maastricht nam eerder het initiatief om posters in het leven te roepen om stookkosten te drukken. De posters werden achter gesloten winkeldeuren geplakt met de boodschap dat de winkel wel gewoon open was. Dat leek een minder succesvolle actie. Veel bezoekers werden door de gesloten deuren op het verkeerde been gezet waardoor deze de winkel toch als gesloten beschouwden.