Groeiende onrust onder personeel VDL NedCar over toekomst

Bij VDL in Born worden in opdracht van BMW onder andere Mini's gebouwd. © Jean-Pierre Geussens
De onrust onder het personeel bij autofabriek VDL NedCar in Born neemt snel toe. Over een jaar stopt de productie van BMW en er is nog steeds geen nieuwe opdrachtgever binnen gehengeld. Terwijl zeker een jaar nodig is om de fabriek om te bouwen voor de productie van een ander merk.
"Steeds meer mensen bij NedCar beginnen onzeker te worden over hun toekomst", zegt Ron Peters van vakbond FNV. "Ze horen niks en weten niks. Terwijl de tijd nu toch echt begint te dringen. Ik begin er zelf ook steeds minder in te geloven dat we in Born volgend jaar nog auto's bouwen."

Geschiedenis

Wie de geschiedenis van NedCar een beetje kent, weet dat het zo al vaker is gegaan. Het begon als DAF-fabriek en daarna werden er Smart's, Volvo's en Mitsubishi 's geproduceerd. Vervolgens ging NedCar onder leiding van het Eindhovense VDL verder als een zogenaamde Vehicle Contract Manufacturer (VCM), oftewel een autofabriek die werkt in opdracht van bestaande merken.

Zoektocht duurt te lang

De stekker werd er dus al vaker uitgetrokken in Born. En toch vond de fabriek iedere keer weer een nieuwe eigenaar en nieuwe opdrachtgevers. Maar deze zoektocht duurt nu al ruim twee jaar. "Het begint wat lang te worden en wij willen nu toch al praten over het moment dat het niet zou lukken", zegt Jeroen Bruinsma van vakbond CNV.

Sociaal plan

"We willen het huidige sociaal plan openbreken en aanpassen om zaken te gaan regelen mochten hier straks duizenden mensen op straat komen te staan." Ook de andere bonden willen dat. "Ik heb al een rechtszaak in voorbereiding als er niets gaat gebeuren", zegt Ron Peters.

Onderhandeling

Volgens VDL NedCar is dat echter nog niet aan de orde. Het bedrijf wil inhoudelijk niet ingaan op onderhandelingen met mogelijke nieuwe klanten. Maar laat weten dat er nog steeds met meerdere partijen wordt gesproken. Beginnende en gevestigde namen in de auto-industrie, zowel in Europa als in Azië en de Verenigde Staten.

Laatste autofabriek

Mocht er geen opdracht meer komen voor de bouw van auto's, dan verliest Nederland ook zijn laatste autofabriek. Er is wel al een alternatief bedacht. Dan wil VDL er bijvoorbeeld batterijen gaan produceren, of andere onderdelen en producten die met (elektrische) mobiliteit te maken hebben.

Ruim vierduizend werknemers

Maar dat zal lang niet genoeg werk opleveren om de huidige ruim vierduizend werknemers aan de slag te houden, vrezen de bonden. "Dan staan we echt voor een groot probleem", aldus Peters van het FNV. "Daar moeten we nu echt al zaken voor gaan regelen."

Spanning

Bij de poort van NedCar reageren enkele werknemers gelaten, ze zien het wel. Anderen geven toe dat de spanning toeneemt. "Je ziet nu al dat mensen vertrekken, ze zoeken ander werk om zekerheid te hebben", zegt een werknemer die z'n naam niet wil noemen. "Op de vloer voel je ook de stress toenemen. Maar goed, we hebben dit al vaker meegemaakt. Al denk ik nu dat het straks afgelopen is met de autoproductie hier."