Alcoholvrije dranken steeds populairder: 'Betere kwaliteit'

Het aanbod alcoholvrije dranken in de horeca groeit snel. © L1 (Tim van der Weerden)
Misschien ben je er zelf wel mee bezig: geen alcohol deze maand. Oftewel Dry January. Maar ook in de rest van het jaar wordt een alcoholvrij drankje steeds populairder, merken Limburgse slijters en horecazaken.
"De verkoop van alcoholvrije alternatieven in onze zaak is in een jaar tijd verdubbeld", vertelt Seth van Wersch, mede-eigenaar van een slijterij in Heerlen.

'Booming'

De alcoholvrije cocktails en mousserende wijnen zijn bij zijn klanten het meest populair. "Deze zijn echt booming." Ook in de horeca neemt de vraag naar alcoholvrij in rap tempo toe. "Als je het vergelijkt met vier of vijf jaar geleden, is het flink gestegen. Het blijft groeien", licht kroegbaas Rick Eussen toe.

Minder groot taboe

Volgens Eussen rust er op het drinken van een alcoholvrij biertje in de kroeg een minder groot taboe dan een paar jaar geleden. "Toen was het raar en koos je voor een frisje. Nu merk je echt dat het taboe er steeds meer vanaf raakt en mensen niet meer bang zijn om iets te bestellen."
Ook bedrijven kiezen bij hun nieuwjaarsreceptie steeds vaker voor alcoholvrije drank, merkt Van Wersch. "Dit is het eerste jaar dat we dit zien bij de aanvragen. Bedrijven kiezen steeds vaker voor alcoholvrije prosecco."

Kwaliteit toegenomen

De populariteit van alcoholvrije alternatieven is volgens de slijter en kroegbaas deels te verklaren door de kwaliteit van het product. Van Wersch: "Waar de producten een paar jaar terug nog kwalitatief minder waren, is de kwaliteit de laatste jaren echt omhoog gegaan. En dus merk je dat mensen echt voor een specifiek alcoholvrij product terugkomen." Eussen sluit zich daarbij aan: "Vroeger kon je de smaak van een alcoholvrij biertje niet vergelijken met een echt biertje. Tegenwoordig proeft bijna niemand het verschil als je een blinde proef zou doen. Sommige alcoholvrije biertjes komen qua smaak heel dichtbij het origineel."