Neers damesteam rijdt naar Noordkaap voor Afrika

Gerdie en Rosalie met de auto waarmee ze richting de Noordkaap trekken. © Rosalie Hendriks
Eén ding is zeker: Rosalie Hendriks (36) en Gerdie Derikx (50) uit Neer vertrekken 13 januari en komen tien dagen later pas weer terug. Voor de rest is de reis waar ze volgende week mee gaan beginnen ‘een grote uitdaging’, zoals ze het zelf noemen. Sneeuw, gladheid, wilde dieren op de weg en weinig daglicht gaan de vriendinnen tegemoet tijdens de ‘Arctic Challenge’.
In tien dagen tussen de zes- en zevenduizend kilometer rijden richting de Noordkaap, dat is in het kort gezegd wat de Arctic Challenge inhoudt. Maar hoe ze daar gaan komen, is nog onbekend. Door het uitvoeren van opdrachten kunnen de teams zelf de zo snelst mogelijke route uitvogelen, die kan lopen via Noorwegen, Zweden of Finland. Van de in totaal veertig deelnemende teams doen er maar liefst vijf Limburgse teams mee, uit Blerick, Hoensbroek, Nederweert en Maasbracht én het enige team bestaande uit twee dames: Rosalie en Gerdie uit Neer.

Wheels4Africa

"Als we toch gaan, kunnen we er dan niet nog iemand anders mee helpen?", was een vraag die bij Rosalie en Gerdie opkwam toen ze zich hadden ingeschreven. Het is de keus aan de deelnemers zelf of ze als extraatje geld willen ophalen voor een zelfgekozen goed doel. De keuze welke dat werd voor de vrouwen was snel gemaakt. "Via de voetbalclub in Neer kenden wij Jack van Duijn. Hij heeft al vijftien jaar de stichting Wheels4Africa." Het hoofddoel van de stichting, die gevestigd is in Maasbracht, is het verzorgen van ambulances in Gambia. Daar is een tekort aan geschikte vervoersmiddelen. "We dachten: dit sluit heel goed bij ons aan. Zijn stichting heeft ook met auto’s te maken en wij gaan ook rijden. We hebben gevraagd of hij er interesse in had." "Ik zei gelijk nee", grapt Jack. "Nee, ik was ontzettend blij dat de dames bij mij kwamen, aangezien het een kleine stichting is en ik alles van anderen moet hebben." "Jack heeft ons zoveel uitleg gegeven en alles laten zien wat hij doet. We weten zeker dat elke opgehaalde cent op de plaats van bestemming komt." Ondertussen is dat al zo’n zevenduizend euro, maar de teller loopt nog.

Uitdaging

Al jaren stond deze uitdaging bij Gerdie op het lijstje, maar afgelopen jaar heeft ze de knoop doorgehakt om zich toch in te schrijven. "Toen ik de Challenge een paar jaar terug op televisie zag, wist ik al dat ik dit ooit wilde doen. Ik vind die landen daar geweldig in de winter. De uitdaging om gewoon te rijden en te zien waar je uitkomt, sprak me heel erg aan. Maar toen durfde ik dat nog niet. Afgelopen jaar ging die knop om. Ik had zoiets van, als ik het wil, moet ik het gewoon doen. Ik dacht dat Rosalie dat misschien wel met mij zou willen doen."
Rosalie is zelf is nog nooit in Noorwegen en omstreken geweest, maar ze staat altijd open voor een uitdaging. "Ik had al ja gezegd voordat ik er erg in had, meer vanuit enthousiasme. Daarna begon ik er eigenlijk pas over na te denken. Ik heb niks met kou en met vijftien graden onder nul is dat wel een uitdaging. Maar ik hoop dat ik zo’n mooie dingen zie, dat dat bijzaak wordt. Ik heb altijd liever dat ik het dan gewoon doe en weet hoe het is, dan dat ik achteraf denk: 'had ik maar."

Slipcursus

En zo geschieden. De dames schreven zich in en gingen zich voorbereiden, voor in hoeverre dat kon. Om beurten rijden of navigeren ze. “Wij gaan wel beiden rijden”, vertelt Rosalie. "Dat zal wel moeten met rijdagen van acht tot tien uur, al rij ik liever en is Gerdie minder van de lange stukken rijden." Dat wordt uitdaging in de totaal andere omstandigheden dan ze hier gewend zijn. Het is glad, er is maar zes uur daglicht, vermoeidheid kan gaan optreden en ze kunnen van alles tegenkomen op de weg, om er maar een paar te noemen.
"Ik heb nagevraagd bij iemand die slipcursussen geeft of de omstandigheden hier na te bootsen zijn, om te oefenen", vertelt Rosalie. "Die zei: al ga ik een maand lang iedere dag met jou op de baan hier oefenen, dan kan ik je als nog niet voorbereiden op hoe het daar gaat zijn." De dames hebben voor zichzelf al een doel gesteld. Gerdie: "We gaan ervoor om de rit uit te rijden. Als ons dat lukt, is het goed gegaan."

Waterkoker

Met sneeuwketting, afzetlint en aangebouwde lichtbalk gaan ze met hun vierwiel-aangedreven Volvo XC60 (mét stuur- en stoelverwarming) volgende week het avontuur aan. Deze geschikte auto was al in het bezit van een van de dames, dus dat kwam goed uit. Ook over het omgaan met de kou hebben ze nagedacht. "We hebben in de auto een omvormer laten bouwen, zodat we een waterkoker in de auto hebben”, lacht Gerdie. "Dan kunnen we ons lekker warmen met een cup-a-soup of een portie noodles."

Teamwork

Teamwork speelt, naast de weersomstandigheden, misschien nog wel een grotere factor in de Challenge. "Je werkt echt samen. Je moet constant mee blijven kijken waar de weg naartoe gaat en of er ergens een kortere, snellere route is", vertelt Gerdie. "Maar dat komt wel goed", zegt Rosalie. "We zijn echt een aanvulling op elkaar. We zijn beiden mensen die zich druk kunnen maken. Dat zal op zijn tijd ook gebeuren. Maar zien ook allebei een tegenslag als een uitdaging in plaats van een probleem, en we zien er ook wel de humor van in." "Ja", beaamt Gerdie. "Je bent natuurlijk 24/7 met elkaar en ik ben benieuwd hoe dat gaat, maar ik zou het niet met iemand anders kunnen doen."

Zin om te gaan

Spannend vinden Rosalie en Gerdie het niet echt, ze willen nu vooral beginnen. Gerdie was de afgelopen maanden zelfs zo gerust, dat Rosalie zich bijna zorgen ging maken. “Ik heb haar man aangesproken en gevraagd of ze dit niet compleet onderschat. Normaal ben ik juist degene die de rust behoudt”. Gerdie reageert: “Daarom ben ik ervan overtuigd dat deze combinatie van ons twee gaat werken. We vullen elkaar aan. En ja, we zien het wel. In het ergste geval draai je je om en ga je naar huis”
Rosalie en Gerdie zijn met hun team ‘Wheels4Africa’ te volgen via sociale media op Facebook, Instagram en TikTok. Op 5, 12 en 19 maart zijn de uitzendingen van de Arctic Challenge te zien op RTL7.