Extreme drukte bij energiebedrijven door prijsplafond

Stockfoto. © Istock
De invoering van het prijsplafond leidt tot chaotische taferelen bij de klantenservice van energiebedrijven.
Veel klanten zitten met vragen over het plafond en hun meterstanden. Consumenten klagen daarnaast dat zij hun energiekosten niet langer nauwkeurig kunnen monitoren, schrijft het AD.

Meterstand

Vanwege het op 1 januari ingegane prijsplafond moeten minstens een miljoen klanten hun meterstanden doorgeven. Bij Eneco gaat het om 330.000 huishoudens, bij Essent 250.000 en bij Vattenfall zelfs 400.000. Het betreft klanten met een oude meter, maar ook mensen met een slimme meter die geen toestemming hebben gegeven om hun verbruiksgegevens automatisch te delen. Bij consumenten leven bovendien talloze vragen rond het prijsplafond.

Wachttijd

Het leidt sinds afgelopen dagen tot extreme drukte bij Eneco, Essent en Vattenfall. Ook klanten van onder meer Energiedirect en Greenchoice melden problemen. Om de situatie beheersbaar te houden heeft Eneco na de jaarwisseling zelfs een wachttijd voor de eigen app ingesteld.

Bezoekers app

Energiebedrijven bevestigen de problemen. "Doordat zoveel mensen met vragen zitten over het prijsplafond en hun meterstanden moeten doorgeven, ligt het aantal bezoekers van onze app momenteel 2,5 maal zo hoog", vertelt Eneco-woordvoerster Rianne de Voogt. "Dat kunnen onze systemen niet aan, vandaar dat we klanten online even laten wachten voordat zij de app in kunnen."