Dieselauto's strenger gecontroleerd op roetuitstoot

Afbeelding ter illustratie © Frank Moonen (L1)
Vanaf 1 januari worden dieselauto's bij apk-keuringen gecontroleerd op de uitstoot van het aantal roetdeeltjes.
Autogarages kunnen dat checken met een speciaal apparaat dat ze voor 4000 euro hebben moeten aanschaffen. De controle zou eigenlijk een jaar geleden al ingaan, maar werd uitgesteld omdat de apparaten nog niet leverbaar waren. Deze 'roetteller' is nu wel overal aanwezig en moet in 2023 ook worden gebruikt.

In de doos

Bij autogarage Janssen-Kerres in Heerlen zat het apparaat nog in de doos. "We hebben nauwelijks informatie gekregen en hebben alleen een filmpje gezien. Maar we kunnen wel even een demonstratie geven", zegt monteur Mike Herben.

1 miljoen

Het duurt even voordat het apparaat is opgestart en na wat opzoekwerk wijzigt het zich eigenlijk vanzelf. Er is een dieselauto voorhanden, die Mike stationair laat draaien en waarop hij het apparaat aansluit. "En dan zie je op het scherm het aantal roetdeeltjes dat de auto uitstoot, in dit geval 190", ziet de monteur terwijl het getal ook groen wordt. Deze auto komt ruim door de keuring omdat de limiet 1.000.000 roetdeeltjes is. Dat lijkt wel een erg groot verschil, maar toch verwacht de garage dat auto's die limiet gaan overschrijden.

Roetfilter

"Het ligt eraan welk systeem je hebt en of er wel of geen roetfilter inzit", legt Mike uit. Bij jongere auto's blijkt de roetfilter bij een defect nog wel eens verwijderd te zijn omdat de auto dan beter optrekt. Dat was tot nu toe geen probleem, maar wellicht na 1 januari wel. Mogelijk moeten dieselauto's een nieuwe roetfilter krijgen, een uitgave tussen de 500 en 900 euro.