Recordaantal files op Limburgse snelwegen dit jaar

File op de A73 na een kettingbotsing, 12 december 2022 © Edward-Media
Tijdens de kerstvakantie is het op de Limburgse snelwegen overwegend rustig. Files staan er tijdens de spits amper, maar dat was eerder dit jaar wel anders. Sinds 2015 waren er niet zoveel files in onze provincie als in 2022.
Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat.

Stilstaan in de file

In totaal telde Limburg ruim 6.000 files. Dat zijn er bijna zes keer zoveel als de afgelopen twee jaar, toen er vanwege corona veel thuis werd gewerkt. Ook de lockdowns zorgden er toen voor dat er veel minder vaak in een polonaise naar het werk gegaan moest worden. Rijkswaterstaat telde in beide jaren rond de 1025 files op de Limburgse snelwegen.
Maar ook in vergelijking met de pre-coronajaren is het aantal files flink toegenomen. De piek werd toen in 2018 gemeten, met 3653 files.

Meer files, net zoveel vertraging

Alles bij elkaar opgeteld stond er in Limburg ruim 16.000 kilometer aan file dit jaar. Dat betekent dat de files gemiddeld zo'n 2,6 kilometer lang waren. Hoewel er meer files waren, duurden ze gemiddeld korter. Daardoor is de filezwaarte (de lengte maal de duur van de files) toch net iets lager dan in 2018 en 2019.

Vaker in de avond

In eerdere jaren stonden we vooral in de ochtendspits met z'n allen stil op de Limburgse snelwegen. Dit jaar waren de files beter verdeeld over de dag. De meeste files ontstonden tijdens de avondspits, maar ook buiten de spits stonden we veel vaker stil dan in 2018 en 2019.

Wintermaanden

Over het algemeen zijn de wegen tijdens de wintermaanden het drukst, als vanwege het koude of natte weer meer mensen de auto pakken. Eén van de langste files van het jaar stond op 8 december op de A2 bij Weert. Het verkeer stond daar toen richting Eindhoven over gemiddeld 9,2 kilometer ruim 2,5 uur stil. De ANWB sprak die dag van een drukke ochtendspits vanwege regen en ongelukken. In totaal stond er op die donderdagochtend ruim 800 kilometer file op de Nederlandse wegen. De aanleiding voor de file op de A2 was simpelweg de drukte, waarschijnlijk door de regen.
Drukte blijkt overigens in de meeste gevallen (92 procent) de oorzaak van een file.
De vangrail is door de botsing flink beschadigd. © Edward-Media

Files door ongelukken

Ongevallen zorgden dit jaar minder vaak voor files op de Limburgse snelwegen: bij 204 files (3,4 procent) was een ongeluk de aanleiding voor het stilstaande verkeer. Dat is maar net iets meer dan de 180 files na een ongeluk in 2021, tijdens de coronapandemie. In 2018 (393 files na een ongeluk) en 2019 (337) zorgde een ongeluk beduidend vaker voor problemen op de snelweg.
Files na een ongeluk duren over het algemeen wel langer. Zo zorgde een vrachtwagenchauffeur op de A73 bijvoorbeeld voor een fikse vertraging nadat hij zijn truck op de vangrail had geparkeerd. De berging van de vrachtwagen en de herstelwerkzaamheden aan de vangrail duurden vervolgens bijna de hele dag. Daardoor had het verkeer de hele dag vertraging tussen Venray en Horst-Noord. In beide richting was één rijstrook dicht.

Alleen snelwegen

In de cijfers van Rijkswaterstaat zijn alleen de rijkswegen meegenomen. Files op bijvoorbeeld de N270 of N280 zijn dus niet meegeteld, want dit zijn provinciale wegen. De Limburgse files stonden verspreid over de A2, A67, A73, A76, A77 en A79.
Ook zijn de cijfers niet helemaal zuiver. Een file wordt aan een provincie toegekend als de file geheel of gedeeltelijk binnen de provinciale grenzen valt. De monsterfile op de A2 stond bijvoorbeeld grotendeels in Brabant, maar telt toch ook voor Limburg mee omdat de staart van de file voorbij Weert stond. Omdat Rijkswaterstaat elk jaar dezelfde eisen gebruikt bij het maken van de cijfers, kunnen ze wel met eerdere jaren vergeleken worden.