Rijk moet meerkosten betalen voor opknappen Maaslijn

Arrivatrein. © Erwin Minkenberg
Alle leden van de Provinciale Staten vinden dat de maat vol is met alle vertragingen voor het opknappen van de Maaslijn, de spoorlijn van Roermond naar Nijmegen. En daarom moet de overheid van de Maaslijn een Rijksproject maken en garant staan voor alle meerkosten.
De Maaslijn had in 2020 al klaar moeten zijn, maar volgens de laatste prognoses wordt dat pas in 2027. De geraamde kosten zijn inmiddels opgelopen tot meer dan 300 miljoen euro. Voor dat bedrag moeten oude dieseltreinen plaats maken voor moderne elektrische treinen en komt er op vier locaties een extra spoor bij: tussen Swalmen en Reuver, in Venray, Cuijk en Boxmeer.

Nieuwe aanbesteding

De vertraging ontstond nadat ProRail eerder dit jaar de aanbesteding introk vanwege de oorlog in Oekraïne. Begin volgend jaar wordt die alsnog opgestart. De resultaten worden pas rond de zomer van 2023 verwacht.
Een andere reden voor het uitstel zijn de werkzaamheden aan de Duitse kant van de Betuwelijn. Daardoor vindt er gedurende tachtig weken meer goederenvervoer plaats via de spoorlijn Eindhoven, Venlo, Duitsland. Al die tijd kan er niet aan de Maaslijn worden gewerkt.

Geen toezeggingen

Volgens gedeputeerde Maarten van Gaans wordt er achter de schermen alles aan gedaan om druk op de ketel te houden. "Als de Maaslijn in de Randstad had gelegen, was die al lang opgeknapt. De draagkracht van onze regio is nu bereikt." Eerder op de dag liet Vivianne Heijnen, staatssecretaris infrastructuur, weten dat ze de problemen graag met de regio samen wil oplossen. Maar ze wil de eerder gemaakte afspraken, waarbij het Rijk en de regio ieder de helft van de risico's dragen, voorlopig niet loslaten.