CEO Jan Linders: 'Verkopen is nooit onze optie geweest'

Een filiaal van de Limburgse supermarktketen Jan Linders © Jan Linders
Jan Linders-directeur Ferry Moolenschot verzekert dat de naam van de Limburgse supermarktketen gewaarborgd blijft nu Jan Linders een franchisenemer bij Albert Heijn wordt.
Op de winkelgevels zal ook Jan Linders komen te staan, verzekert de CEO. "We gaan fors investeren in die winkels. Die worden allemaal verbouwd vanaf zomer volgend jaar", vertelt Moolenschot donderdag op L1 Radio.

'Verregaande digitalisering'

Woensdag werd bekend dat de Limburgse supermarktketen uit het straatbeeld verdwijnt. De winkels krijgen allemaal de kleuren van Albert Heijn. Volgens Moolenschot is de overname het gevolg van "huidige omstandigheden van verregaande digitalisering en snel veranderende klantverwachtingen." Dat vraagt volgens de CEO om investeringen en innovaties om concurrerend te blijven, waar Jan Linders zichzelf als zelfstandig bedrijf niet toe in staat acht.

De Jan Linders-saus

"Verkopen is nooit onze optie geweest. Familie Linders blijft eigenaar en we verkopen geen aandelen. We zullen er alles aan doen om een mooie Jan Linders-saus over die winkels heen te gieten. Maar het allerbelangrijkste: in de winkels treffen klanten de trouwe medewerkers aan", verzekert de CEO. Het personeel van de winkels blijft dus na de overname in dienst van franchisenemer Jan Linders, al is het dan in een Albert Heijn-supermarkt.
Retaildeskundige Erik Hemmes noemt de overname een verrassende stap. "De verrassing zit hem in de constructie waarbij Jan Linders als franchisenemer gaat optreden. Dat is niet eerder vertoond."

'Sympathiek aanvoelen'

Dat de namen Albert Heijn en Jan Linders te zien zullen zijn op de gevels vindt de retaildeskundige niet vreemd. "Jan Linders wordt omarmd door Limburgers. Dus als je het bijvoorbeeld Albert Heijn by Jan Linders gaat noemen, blijft het sympathiek aanvoelen. Daarnaast blijft Jan Linders specifieke producten verkopen, waaronder de vlaai, en op die manier is er een Jan Linders-identiteit."