Nieuwe CO2-vrije naftakraker op Chemelot

De proefinstallatie op Chemelot. © Frank Moonen (L1)
Een in Geleen gestarte proef kan het begin zijn van een wereldwijde revolutie in de industriële sector.
Dat is tenminste de overtuiging van het Finse bedrijf Coolbrook, dat een reactor heeft ontwikkeld voor een volledig elektrisch aangedreven naftakraker.

Toekomstmuziek?

"Dit is absoluut de toekomst, want hier staat de eerste elektrisch aangedreven reactor te wereld," vertelt Marc Eggen, de locatiemanager van Coolbrook op de Chemelot Brightland Campus in Geleen. Hij geeft maandag uitleg aan tientallen genodigden, onder wie investeerders, maar ook bedrijven die interesse tonen en de techniek misschien willen gaan toepassen. Een techniek die in allerlei industrieën mogelijk is, zoals de metaal en cementindustrie. En met de klimaatdiscussie in het achterhoofd is de proef actueler dan ooit. Want als de techniek straks wereldwijd wordt toegepast zou dat een CO2-reductie van 7 procent betekenen. "Dat zijn natuurlijk gigantische aantallen en misschien is een wereldwijde ontwikkeling dan wel hier in Geleen begonnen," zegt burgemeester Hans Verheyen van Sittard-Geleen. Hij is maandag een van de aandachtige toehoorders.

CO2-neutraal

Hoewel de installatie er nu staat en wordt getest, duurt het nog even voordat de eerste fabriek ook daadwerkelijk elektrisch wordt aangedreven. Zonder fossiele brandstoffen zoals gas of olie dus, oftewel volledig CO2-neutraal. Je zou het kunnen vergelijken met elektrische auto's, die geen uitlaatgassen meer hebben, maar wel accu's, die een beperkt vermogen hebben en voor afval zorgen. Bij de reactoren voor de fabrieken speelt het probleem van de accu's niet, maar is er wel het probleem van de stroomcapaciteit. Het elektriciteitsnet heeft geen onbeperkte capaciteit, dus zal ook hier voor duurzaamheid gekozen moeten worden. "Je zou kunnen denken aan wind of zonne-energie, maar ook kernenergie is een optie. Bij grote fabrieken zal daar een oplossing voor moeten komen, maar ook die trajecten lopen, parallel aan dit project," zegt Eggen.
Afbeelding ter illustratie

Shell en Sabic

De planning is dat na de proef in Geleen over een jaar of twee de eerste fabriek ook daadwerkelijk elektrisch wordt aangedreven. Mogelijk wordt dat een naftakraker in Duitsland, maar ook Shell en Sabic tonen interesse. Gesprekken daarover zijn nog gaande, maar de overtuiging dat het gaat lukken is groot. "Er zijn meerdere initiatieven, maar we zijn wel de eerste met deze installatie. We willen de voorsprong behouden en over een jaar of tien concluderen we misschien wel dat dit een historische dag was," aldus een optimistische locatiemanager.

Kosten

De kosten van de installatie in Geleen zijn 12 miljoen euro. Het bedrijf kreeg daarvoor 5,5 miljoen subsidie van de Nederlandse overheid, de rest van het bedrag is bijeen gebracht door investeerders.