Taalklassen voor buitenlandse kinderen overvol

De toename van het aantal leerlingen en het tekort aan leraren creëert zowel in Zuid- als in Noord-Limburg problemen. © iStock
Buitenlandse kinderen die de Nederlandse taal willen leren, komen in veel internationale schakelklassen op een wachtlijst. De toename van het aantal leerlingen en het tekort aan leraren creëert zowel in Zuid- als in Noord-Limburg problemen.
Het piept en kraakt bij de ISK-Emmaschool in Brunssum. Het complex, gevestigd bij het Romboutscollege, zag het aantal leerlingen de laatste jaren explosief groeien. Van 140 leerlingen in 2020 heeft de school dit jaar 314 studenten, om door te groeien naar 450 kinderen. "We zijn de enige school in de regio met deze faciliteiten", zo verklaart docent John van den Bosch. "We vangen studenten op uit Landgraaf, Heerlen en Brunssum."

Wachtlijsten

De krapte in Brunssum is geen exclusief Parkstedelijk probleem. Ook in Venlo is er een wachtlijst voor leerlingen in het middelbaar onderwijs. Daar is de Internationale schakelklas (ISK) op het Valuascollege gevestigd. In februari 2023 start een ISK bij Gilde Opleidingen. Uit onderzoek van ondersteuningsorganisatie LOWAN onder 79 ISK's in heel Nederland blijkt dat 48 scholen een wachtlijst hebben. Zeventien ISK's geven aan de klassen maximaal opgerekt te hebben en geen extra leerlingen meer te kunnen bijplaatsen.

Respect

Ondanks de drukte, zijn docenten in Brunssum vooral te spreken over de sfeer in de klas. "Ik zit 38 jaar in het onderwijs, maar nergens was het zo fijn werken als hier", zo zegt docent John van den Bosch. "Leerlingen hebben veel respect voor het beroep van leraar, ze zijn onderling heel vriendelijk naar elkaar. Ook van de ouders krijgen we heel veel waardering. Dat is wel anders dan ik gewend was op de reguliere basisschool. Daar was veel meer prestatiedruk. Hier kunnen we echt het kind centraal stellen."