Slechte ventilatie leidt tot veel slechtere schoolprestaties

Afbeelding ter illustratie © iStock
Slechte ventilatie van scholen leidt tot veel slechtere schoolprestaties. Het heeft zelfs een grotere invloed op kinderen dan de gedwongen sluitingen tijdens corona.
Dat blijkt uit een vijfjarig onderzoek van de Universiteit Maastricht bij 27 basisscholen in de regio Parkstad.

Vermoedens

Directeur Janine Stelzmann van basisschool de Meridiaan in Simpelveld vindt de resultaten een bevestiging van een vermoeden. "Intuïtief weet je wel dat er een verband bestaat tussen het binnenklimaat en de leerresultaten, maar hiermee wordt bevestigd dat kinderen minder goed presteren met slechtere lucht in de klas."

Niet genoeg frisse lucht

Het onderzoek wijst onder meer uit dat een verdubbeling van de CO2 in de lucht een vermindering van 20 procent van de prestaties geeft. De verdubbeling van CO2 ontstaat als er niet genoeg frisse lucht wordt binnengelaten. Verder is vastgesteld dat kinderen die in een klaslokaal met slechte lucht zitten, 13 procent minder kans hebben om een HAVO of VWO-advies te krijgen.

Geschrokken

Onderzoeker Nils Kok van de Universiteit Maastricht zegt geschrokken te zijn van de resultaten. "Dit is de generatie die Nederland vooruit moet helpen. Als we nu een slecht effect zien van het binnenklimaat op hun leerprestatie heeft dat gevolgen voor hun hele carrière. Dat moeten we niet willen." Kok wil dat elke basisschool wordt voorzien van mechanische ventilatie. Maar alleen dat is niet voldoende. "Er moet gewoon de vinger aan de pols worden gehouden door de school."

Meters in de klas

Bij de Meridiaan, een school die voorzien is van mechanische ventilatie, gebeurt dit al. In de klassen hangen nu meters die aangeven hoeveel CO2 er in de lucht zit. Als die een te hoge waarde geven, wordt ingegrepen. "Als de waarde boven de 1000 is, moet een raampje een beetje worden opengezet. Als de meter boven de 1200 komt, dan mag het raam helemaal open", legt Koen Willems van groep acht uit. Hij verbaast zich trouwens niet over de uitkomsten. "Als er geen frisse lucht is, dan voel ik me ook suffer. Met het raam open, voel ik me gelijk beter."