Europa trekt beurs voor de Maaslijn

Maarten van Gaans over de Maaslijn in AvondGasten Europa. © L1
De spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen gaat deel uitmaken van het Europese TEN-T netwerk. Daardoor komt de Maaslijn in aanmerking voor belangrijke Europese subsidies.
Het besluit rond de Maaslijn werd genomen door de ministers van Transport van de 27 lidstaten.

Trans-Europees vervoersnetwerk

"De Maaslijn is net als de Lelylijn ingetekend in het kaartje van het trans-Europese vervoersnetwerk", zo zegt gedeputeerde Maarten van Gaans in het L1-programma AvondGasten Europa. "Als je daarop staat, kun je makkelijker aanspraak maken op Europese subsidie. Dat gaat over substantiële bedragen, dertig procent van de bouwkosten bijvoorbeeld. Nu is het aan het Europees Parlement om snel tot besluitvorming over te gaan. Om ervoor te zorgen dat die kaart niet nog meer uitgebreid wordt met nieuwe lijnen. De commissie en de raad zijn er al uit, nu moet het parlement er nog een klap op geven. We doen een beroep op het Europees Parlement: ga alsjeblieft niet vertragen. Stel die kaart vast, dan kunnen wij versneld gaan bouwen."

Ambitie

TEN-T staat voor Trans-Europees Transport Netwerk. Wegen, spoorwegen en vaarwegen die onderdeel uitmaken van TEN-T voldoen aan bepaalde Europese standaarden waardoor het Europese vervoer duurzamer zou moeten worden. CDA-Europarlementariër Tom Berendsen deelt de ambitie van Van Gaans voor de Maaslijn. "Waar ik blij mee ben, is dat het op de kaart staat die de commissie heeft voorgesteld. Het wordt voor ons lastig als de Maaslijn er niet op zou staan."

AvondGasten Europa

In AvondGasten Europa sprak Van Gaans ook over de mogelijkheid van een kleine modulaire kernreactor in Limburg. De volledige uitzending van AvondGasten Europa is hier terug te zien.