Toekomst vliegveld Beek nog steeds onduidelijk

Passagiers van een Corendon-vlucht op Maastricht Aachen Airport © L1 (Erwin Minkenberg)
Na een commissievergadering in het gouvernement die ruim zeven uur uur duurde, is het nog steeds onduidelijk hoe de toekomst van Maastricht Aachen Airport er precies uit gaat zien.
Gedeputeerde Stephan Satijn en de directie van de Schiphol Group moesten vrijdagmiddag en -avond meer dan honderd vragen beantwoorden. Provinciale Staten beslissen op 16 december welke kant het op gaat voor het vliegveld. Voor- en tegenstanders van het amendement 145 waarin wordt gekozen voor een omgevingsbewust en toekomstbestendig vliegveld in Beek, houden voorlopig nog de kaarten tegen de borst. Partijen als de VVD, CDA, PVV, JA21 en Lokaal-Limburg lijken voor de redding van het vliegveld te zijn. De linkse partijen die een minderheid vormen, zijn voor sluiting van het vliegveld in Beek.

Reddingsplan

In het plan waarover gestemd moet worden, amendement 145 dus, worden acht voorwaarden genoemd waaraan voldaan moet worden om het vliegveld open te houden. Zo moeten de meest vervuilende en geluidsproducerende toestellen snel worden geweerd en het aantal ernstig gehinderden worden teruggebracht naar maximaal 5250 in het jaar 2030. Verder is de de eis dat er een omgevingsfonds komt om de overlast voor omwonenden te beperken. Rijk, provincie, gemeenten en bedrijven moeten - royaal - bijdragen om woningen bij het vliegveld extra te isoleren of op te kopen als de bewoners willen verhuizen. Aan een andere belangrijke eis is inmiddels voldaan. De provincie was tot groot ongenoegen van de politiek als enige eigenaar en exploitant van het vliegveld. Schiphol heeft nu voor ruim 4 miljoen euro 40 procent van de aandelen gekocht.

Vertrouwelijke stukken

Onder druk van de Statencommissie heeft gedeputeerde Satijn vrijdag toegezegd dat een vertrouwelijke overeenkomst tussen de luchthaven en de Schiphol Group openbaar wordt gemaakt. Onder meer de SP suggereerde dat er in dit geheime document andere financiële gegevens staan dan in de openbare stukken. En de VVD wilde een betere onderbouwing van de gevraagde 24 miljoen euro voor het wegwerken van achterstallig onderhoud. Statenlid Teun Heldens van de VVD: "Je hebt in deze situatie nooit een perfecte deal. Open houden kost veel geld en sluiten kost ook veel geld. In beide gevallen weet je niet precies hoeveel, want in de toekomst kijken kan niemand. En dus het kan nog steeds alle kanten op."