Schaderegeling chroom-6: 77 aanvragen binnen

Werkzaamheden in een NS-werkplaats © ANP
In de eerste week hebben 77 (oud-)medewerkers van de NS zich gemeld voor de chroom-6-schaderegeling van de spoorwegen.
Een woordvoerster van het spoorbedrijf laat dat weten aan het ANP.

Gezondheidsproblemen

De gedupeerden hebben gezondheidsproblemen die ze wijten aan blootstelling aan de gevaarlijke stof tijdens hun werk. Alle aanvragen "worden met veel zorg beoordeeld", verzekert de woordvoerster.

Onvoldoende beschermd

De NS maakte de schaderegeling vorige week bekend. Daarmee reageerde het bedrijf op een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Daaruit bleek dat medewerkers van NS-werkplaatsen, zoals in Maastricht, jarenlang onvoldoende werden beschermd tegen chroom-6. Die stof werd decennialang verwerkt in verf waar treinstellen mee werden geschilderd, omdat het roestvorming tegengaat.
Onder meer bij het verwijderen van oude verflagen kunnen mensen vervuilde stofdeeltjes inademen. Daardoor kunnen ze ernstig ziek worden. Chroom-6 kan onder meer diverse soorten kanker en longziekten veroorzaken.

Onvoldoende waarschuwingen

Voorlichting over de risico's en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen schoten lange tijd tekort. Waarschuwingen die vanaf halverwege de jaren 70 doordrongen, werden onvoldoende gedeeld binnen de NS en onderhoudsbedrijf NedTrain, aldus de onderzoekers in hun rapport. Ze voldeden lange tijd niet aan de regelgeving.
President-directeur van NS Wouter Koolmees noemde de uitkomsten vorige week "uitermate pijnlijk". Hij bood excuses aan en zei dat het bedrijf hierin heeft "gefaald".

Grootste risico's

Gedupeerden die de vergoeding krijgen toegewezen, krijgen een bedrag tussen de 5300 euro en 42.700 euro. De precieze hoogte van het bedrag is onder meer afhankelijk van de ernst van de ziekte. De onderzoekers schatten in dat mensen die bijvoorbeeld als monteur, lasser of schoonmaker hebben gewerkt de grootste risico’s liepen op blootstelling.

Werken met verf

Het onderzoek focust op de periode tussen 1970 en 2020. In die periode werden de regels voor het werken met verf waar chroom-6 in zat steeds iets strenger. Volgens een aanvullend onderzoek dat de NS heeft laten doen, zijn de risico's tegenwoordig "verwaarloosbaar tot laag". Verf met chroom-6 werd vanaf eind jaren 80 uitgefaseerd bij de NS, maar ook in de decennia daarna werden bij het verwijderen van verflagen niet genoeg voorzorgsmaatregelen genomen om personeel te beschermen, zo maakte het rapport duidelijk.