Tegenrapport: 'Prognose toekomst vliegveld te rooskleurig'

Een Boeing 777 vrachtvliegtuig van Emirates in Maastricht © L1 (Erwin Minkenberg)
De prognoses over de toekomst van Maastricht Aachen Airport zijn te veel rooskleurig. Er is geen marktanalyse uitgevoerd en de provincie Limburg draagt de lasten terwijl de lusten voor Schiphol zijn. Dat stelt tenminste een in opdracht van de tegenstanders van de luchthaven opgestelde second opinion van de businesscase van het vliegveld.

Een week geleden werd door het provinciebestuur het toekomstplan voor het vliegveld gepresenteerd.

Groei

MAA wil de komende jaren fors groeien, zowel qua vracht als qua aantal passagiers. De hinder voor omwonenden moet worden beperkt door oude, luidruchtige toestellen te weren. Daarnaast worden er volgens het plan miljoenen euro's gestopt in een omgevingsfonds om huizen te isoleren of woningen te slopen. Deze plannen worden uitgebreid geschetst in een businessplan. Dat staat vrijdag ter discussie in een commissievergadering in het gouvernement. Op 16 december neemt het Limburgs Parlement een definitief besluit over het vliegveld.

Forse groei

De provincie gaat uit van forse groei. Vrachttoestellen zijn dit jaar goed voor 125.000 ton vracht. In het jaar 2030 moet dat bijna 205.000 ton zijn. Een toename van bijna 70 procent. De beoogde groei in passagiers is nog veel groter, van 250.000 dit jaar naar 640.000 in 2030. Dat is veel te rooskleurig blijkt uit de second opinion. Onderzoeker Walter Manshanden: "De vervoersprognoses zijn gebaseerd op een zeer optimistisch scenario, dat positiever is dan het optimistische scenario van de provincie. Bovendien is er geen worst case scenario gemaakt in het geval dat alles tegenvalt."

Geen strategie

Ook is er volgens de counter-expertise geen strategie uitgewerkt voor het drukke luchthavenlandschap in de regio. In een straal van honderd kilometer zijn er veel concurrenten voor Maastricht Aachen Airport. Daarnaast is er kritiek op de deal met de Schiphol Group. Die investeert voor ruim 4 miljoen in MAA en krijgt daarvoor 40 procent van de aandelen. Onderzoeker Manshanden: "Dat lijkt erg interessant, maar er zijn nog veel ontsnappingsmogelijkheden voor Schiphol en de provincie Limburg blijft het risico dragen voor het vliegveld in Beek."

Bodemloze put

Manshanden schreef al eerder een kritisch tegenrapport over de luchthaven. Toen noemde Manshanden het Limburgs vliegveld een 'bodemloze put.'