Heerlense ondernemers keren Black Friday de rug toe

Carlo van Gool en Angie Pieters. © Riël Linssen
Acht ondernemers in het winkelcentrum van Heerlen hebben zich als 'Conscious Club' samengepakt om een statement te maken tegen Black Friday.
Ze houden vrijdag wel de deuren geopend, maar stunten niet met fikse kortingen.

Black Friday

Het zal de meesten de afgelopen dagen vast niet zijn ontgaan in hun mailbox. Aanstaande vrijdag is het Black Friday. Een dag waar veel consumenten hun hart ophalen en gaan jagen op koopjes. Het uit Amerika overgewaaide fenomeen lijkt steeds populairder te worden, maar inmiddels is het tegengeluid ook groeiende. Zo sluit winkelketen Dille en Kamille komende vrijdag al haar deuren in Nederland en zijn er de afgelopen jaren ook de nodige protestacties geweest.

Conscious Club

Ook lokale ondernemers laten komende vrijdag van zich horen, zoals bijvoorbeeld in het winkelcentrum van Heerlen. Daar hebben acht ondernemers een pact gesloten (Conscious Club) om zich te verzetten tegen de ontstane koopwoede en geven dus geen korting tijdens Black Friday. "Ik zie allerlei grote en kleine ondernemingen om mij heen stunten met enorme kortingen. Maar die korting is vaak helemaal geen korting en dus misleidend. Ze doen het alleen maar om de consument naar binnen te lokken. Dat voelt voor mij gewoon niet meer oprecht en ik wil mijn klanten op een eerlijke en duurzame manier behandelen met kwalitatief goede producten voor een eerlijke prijs", zegt Angie Pieters van Fly Conceptstore in Heerlen.

Opvoeding

Niet alleen de misleidende kortingen of de manieren om een klant naar binnen te halen zijn voor de ondernemers een reden om deze beweging te starten. Ook de huidige inflatie en de stijgende energieprijzen zijn voor Carlo van Gool van Fietstempel Heerlen redenen om zijn rug naar het kortingsfestijn toe te keren. ''Ik moet mijn tent in deze situatie natuurlijk ook draaiende zien te houden. Dan kan ik het mij niet veroorloven om mijn fietsen flink af te gaan prijzen. En daarbij komt ook kijken dat ik mijn klanten niet op deze manier wil opvoeden. Als je elk jaar hier aan meedoet, dan komen je klanten alleen nog tijdens Black Friday bij je langs."