Heerlen lost steeds meer klachten informeel op

Het stadhuis van Heerlen © L1
Steeds meer klachten die bij de gemeente Heerlen binnenkomen, worden op een informele manier afgehandeld en in der minne opgelost met de klager.
Vorig jaar werden er 150 klachten ingediend. In 80 procent van de gevallen (120) leidde dat tot een onderlinge oplossing met de klager waardoor een schriftelijk oordeel niet meer nodig was. In 2020 bedroeg dat percentage 73 procent.

Geen rechtszaak aub

De cijfers komen uit een informatiebrief van het college van B&W aan de gemeenteraad. Daaruit blijkt ook dat In de afgelopen vijf jaar er jaarlijks 145 klachten ingediend bij de gemeente Heerlen. Daarvan werd gemiddeld 60 procent geschikt met de indiener. Maar de afgelopen twee jaar lag dat percentage dus fors hoger.
Burgemeester Roel Wever noemt die trend mooi en het gevolg van bewust beleid. "Wij willen de inwoners opzoeken en zoveel mogelijk uit de juridische sfeer proberen te blijven. Want dat leidt vaak tot ongenoegen, zowel bij klager als beklaagde", aldus Wever.

Klacht gratis advies

Volgens hem wordt de behandeling van klachten binnen de gemeentelijke organisatie steeds meer gezien als een manier om de dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren. "Een klacht is immers een gratis advies", volgens Wever.