Sluis Heel na ophef toch langer open

Sluis bij Heel © L1 (Sjors Abeling)
De sluis bij Heel gaat na de ophef over het sluiten van de sluis toch van 7:00 tot 23:00 uur open.
Dat heeft Rijkswaterstaat laten weten aan L1. Door het inzetten van operators, vroeger ook wel sluiswachters genoemd, kan de sluis daar toch ook in de avond toegankelijk blijven voor scheepvaart.

Camera's vervangen

Maandag werd van de een op de andere dag de maatregel ingevoerd dat de Sint Servaasbrug in Maastricht en de sluis bij Heel per direct sluit tussen 17:00 en 9:00 uur. Dat besluit werd volgens Rijkswaterstaat genomen omdat de kwaliteit van de camera's bij de twee waterwerken niet meer goed is. De camera's moeten vervangen worden. "Er komen digitale camera's, dus de bekabeling moet ook aangepast worden. Het kan maanden duren", vertelt woordvoerder Renske Hamming op L1 Radio.

'Buiten proporties'

De Koninklijke Binnenvaart Nederland regio Zuid noemde de maatregel al 'buiten proporties'. Het zou volgens de organisatie een enorme economische schadepost veroorzaken. Ook schippers reageerden met verbazing. Nu is Rijkswaterstaat toch teruggekomen op het besluit. "We zijn blij dat Rijkswaterstaat pragmatisch naar een oplossing heeft gekeken", reageert Nico Evens van Koninklijke Binnenvaart Nederland regio Zuid op het nieuws.
"Op deze manier kunnen we logistiek in Limburg op gang houden. Schepen die niet op tijd de vracht afleveren, gaan dan terug de weg op. Niemand is gebaat bij enorme files op A2. Het zijn allerlei consequenties die aan elkaar vasthangen."

Inzet operators

"We hebben operators die vanuit Maasbracht werken. Een aantal gaat in Heel zitten", vertelt Hamming van Rijkswaterstaat. "Op die manier los je het op tussen aanhalingstekens. In Maasbracht zitten dan minder mensen en het kan dat schepen langer moeten wachten bij de bediening van de sluis bij Roermond."

Brug open

Er wordt nog gekeken of de brug in Maastricht toch helemaal open kan. "We zijn in overleg met de gemeente welke opties er zijn. Alleen bij hoge schepen moet de brug omhoog. We gaan kijken of we de brug hoog kunnen laten staan." Dat is volgens Evens belangrijk. "Op het moment dat de brug gesloten blijft, gaan mensen meer risico nemen met meer ballast. Met het risico dat het op een bepaald moment verkeerd gaat."