Maastricht vijfde op lijst gezonde steden in Nederland

Sint Servaasbrug in Maastricht © iStock
Maastricht staat op de vijfde plaats van de gezondste steden in Nederland. Groningen staat bovenaan en Rotterdam onderaan.
Dat meldt advies- en ingenieursorganisatie Arcadis op basis van een inventarisatie van de gezondheid van 25 Nederlandse steden.

Twee plaatsen gezakt

De provinciehoofdstad stond jarenlang bekend om haar slechte leefklimaat, maar door de ondertunneling van de A2 verbeterde dat flink. Daarnaast nam de groene ruimte ook toe. Daardoor stond Maastricht twee jaar geleden nog op de derde plaats op de lijst. Groningen was toen ook al het gezondst.
Andere steden hebben zich echter ook flink ontwikkeld. Vooral Emmen en Apeldoorn hebben een stap vooruit gezet. Zij maken na Groningen de top drie compleet. Ook Nijmegen staat boven Maastricht.

Vijf factoren

De onderzoekers vergeleken op basis van een onderzoek van het RIVM vijf verschillende factoren: of er in de stad een gezond gebouwde omgeving is, of een stad fiets- en voetgangervriendelijk is en een dekkend ov-netwerk heeft, of de stad gezonde buitenruimte heeft, hoe het gesteld is met de luchtkwaliteit, geluidsoverlast en hittestress en of er genoeg plek is voor sociale interactie.
Groningen scoorde daarop het best. Onderaan de lijst staan Amsterdam, Zaanstad en Rotterdam.

Beter geworden

Volgens de onderzoekers zijn alle steden de afgelopen twee jaar gezonder geworden, maar gingen de vier grote steden minder hard vooruit dan andere plaatsen. Zo zijn de andere twee grote steden ook onderaan de lijst te vinden: Utrecht staat op plek 14 en Den Haag op 16.

Wandelen populair

De onderzoekers concluderen onder meer dat de coronacrisis heeft bijgedragen aan de populariteit van wandelen, waardoor de openbare ruimte anders wordt ingedeeld. "Ook het thuiswerken vraagt om een andere, meer aantrekkelijkere woonomgeving in de stad. Steden investeren daarom ook stevig in het verbeteren van het groen in de openbare ruimte."
Ook kiezen steden vaker voor de voetganger en fietser, ten koste van de auto. "Parkeernormen gaan bijvoorbeeld omlaag en wegen worden versmald. Daarnaast verplaatsen steden (grootschalig) parkeren steeds meer richting de randen."