Boetepot en langere baan: het businessplan voor MAA

Passagiers van een Corendon-vlucht op Maastricht Aachen Airport © L1 (Erwin Minkenberg)
Op 16 december valt het definitieve besluit over de toekomst van Maastricht Aachen Airport. Voor het eerst ligt er nu een uitgebreid businessplan waarin tot in details wordt geschetst hoe het vliegveld in Beek zich gaat ontwikkelen als het Limburgs Parlement daarmee instemt.
De belangrijkste punten uit dat reddingsplan.

Plannen tot 2027

Het vliegveld wil de komende jaren fors groeien, zowel qua vracht als qua aantal passagiers. De hinder voor omwonenden moet worden beperkt door oude, luidruchtige toestellen te weren. En de eerste stappen naar elektrisch vliegen worden gezet. Want dat is de toekomst. Het vliegveld wil ook fors investeren in een goede relatie met de omgeving. Vanaf 2023 komt er daarom een omgevingsdialoog. Omwonenden worden gehoord en actief geïnformeerd.

Strategie

In oktober nam de Schiphol Group een aandeel van 40 procent in het vliegveld. Die samenwerking biedt volop mogelijkheden. Want Schiphol moet vanaf eind 2023 fors gaan krimpen. Drie vrachtluchtvaarmaatschappijen die nu nog op Amsterdam vliegen, hebben al aangegeven dat ze naar Zuid-Limburg willen komen als ze op Schiphol niet meer welkom zijn.

Groei

Het ziet er dus naar uit dat er meer gevlogen gaat worden op Maastricht Aachen Airport. Dat blijft ook uit de prognoses. Vrachttoestellen zijn dit jaar goed voor 125.000 ton vracht. In het jaar 2030 moet dat bijna 205.000 ton zijn. Een toename van bijna 70 procent. De beoogde groei in passagiers is nog veel groter, van 250.000 dit jaar naar 640.000 in 2030.

Baanlengte

Het vliegveld in Beek heeft een lengte van 2750 meter, waarvan 250 meter niet mag worden gebruikt. Dat staat in de huidige luchthavenvergunning. Het nadeel daarvan is dat grote en zware toestellen niet kunnen opstijgen en landen omdat ze de hele baanlengte nodig hebben. In het businessplan wordt er echter voor gepleit om toch de hele baanlengte te mogen gebruiken. Daardoor kan er meer gevlogen worden en zou er toch minder overlast zijn. Hoe kan dat? "Als er meer ruimte is, is er minder vermogen nodig om op te stijgen. En dat betekent minder geluid in de directe omgeving." Nu kan er soms minder vracht worden meegenomen vanwege de korte baan. "De verwachting is dat het verlengde baangebruik een positief effect heeft op het volume van minimaal 5 tot 10 procent, zonder dat hierbij het aantal ernstig gehinderden toeneemt."

Boetepot

Om de overlast voor de omgeving te beperken wordt er pas gevlogen vanaf 7 uur in de ochtend, het aantal avondvluchten tussen 19 en 23 uur wordt beperkt. Er komt een boetesysteem voor toestellen die na 23 uur landen in Beek. Deze boete komt in de pot van het omgevingsfonds bestemd voor omwonenden. Naast een bedrag van 8,75 miljoen van de provincie in dit omgevingsfonds zal ook het vliegveld zelf 3 miljoen bijdragen. De Schiphol Group betaalt 800.000 euro, maar ook het Rijk en gemeenten en bedrijven in de buurt moeten meedoen.

Omgevingsfonds

Dit fonds is bedoeld om woningen die veel overlast ondervinden op te kopen of de eigenaren te helpen hun huis beter te isoleren. De opkoop van huizen kan "tegen de geldende marktconforme waarde te bepalen via taxatie." Maar er is ook geld om het leefklimaat in de omgeving te verbeteren. "Een voorbeeld zou kunnen zijn het realiseren van groenwallen, natuurlijke afscheidingen of spottersplekken. " Maar ook is het potje bedoeld voor om de vrije tijd van jongeren in te vullen, denk aan nieuwe speeltuinen of hangplekken, meer toerisme aan te trekken of de breedtesport te stimuleren.