Weer vertraging Maaslijn: eind 2027 is het streven

Stockfoto © Erwin Minkenberg
Het duurt nog langer voordat de Maaslijn is verbreed en geëlektrificeerd. Nu is het streven eind 2027. De Provincie Limburg betreurt de vertraging.
Dat heeft deze keer te maken met de huidige onzekere marktsituatie door de oorlog in Oekraïne en met de aanleg van het Duitse deel van de Betuwelijn. Die aanpassing zorgt ervoor dat er aan de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen in 2025 en 2026 niet gewerkt kan worden.

Marktprijzen pan uit gerezen

Het is een project van de lange adem geworden. Eerder werd de aanbesteding door ProRail ingetrokken, omdat geen enkele marktpartij de klus wil aannemen. Zo zijn de materiaalkosten van bijvoorbeeld staal en koop door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne op dit moment de pan uit gerezen.

Aanbesteding gestart

Ondanks de onzekere situatie rondom de materiaalkosten wordt de aanbesteding begin 2023 weer gestart. Als het goed is, moet dan medio volgend jaar bekend zijn welke partij aan de slag gaat met het project. Ook moet dan duidelijk zijn wat de kosten worden.

Drie jaar langer

De vertraging houdt in dat Arriva nog drie jaar langer blijft rijden met de dieseltreinen. De provincie gaat daarover met de vervoerder in gesprek wat de consequenties, ook financieel, zijn.

Niet langer uitstellen

Verschillende gemeenten in Noord-Limburg, Gelderland en Noord-Brabant deden een maand geleden in een brief aan de Provincie Limburg een oproep om de elektrificatie van de Maaslijn niet langer uit te stellen. Dat blijkt nu onvermijdelijk te zijn.
De Provincie Limburg gaat samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bij de Europese Unie een aanvraag doen voor een financiële bijdrage.