Woede over verschraling openbaar vervoer neemt toe

Geen treinen op station Venray vanwege de staking in het streekvervoer, 16 september 2022 © Edward-Media
Steeds meer partijen in de provinciale politiek zijn boos en bezorgd over de kwaliteit van dienstverlening door openbaar vervoerder Arriva in Limburg.
Er zijn veel rituitvallen en vertragingen. De tariefsverhoging op 1 januari 2023 met 6 procent (trein) en 7 procent (bus) is daarmee niet uit te leggen, vinden onder meer JA21 en de PvdA.

Niet meer betaalbaar

PvdA-fractievoorzitter Jasper Kuntzelaers :"De dienstverlening is zo uitgekleed dat je niet meer van een alternatief voor de auto kunt spreken. Terwijl iedereen recht heeft op openbaar vervoer tegen een betaalbare prijs. En dat is nu niet het geval."

Tariefsverhoging

Tijdens de Statenververgadering vrijdag dienden zeven partijen een motie in waarin ze eisen dat de ov-tarieven niet worden verhoogd. Ook is verdere versobering of verschraling van de dienstregeling niet toegestaan. De motie die waarschijnlijk door een meerderheid van het Limburgs Parlement zou worden gesteund, werd uiteindelijk niet in behandeling genomen.

Wanprestatie

Gedeputeerde Maarten van Gaans krijgt nu een kleine week de tijd om de druk verder op te voeren richting Arriva en te onderzoeken of het vervoersbedrijf een boete kan krijgen wegens wanprestatie. Volgens de gedeputeerde is het onmogelijk om de tariefsverhoging ongedaan te maken omdat deze indexatie contractueel vastligt.

68 miljoen

Mochten de bus- en treinprijzen toch worden bevroren, dan zal Arriva de schade van 5 tot 7 miljoen neer gaan leggen bij het provinciebestuur. Volgend jaar betaalt de provincie bijna 68 miljoen euro aan Arriva. Statenlid Kuntzelaers: "We betalen steeds meer, maar krijgen steeds minder. Dat moet nu echt afgelopen zijn."