Maastrichtse slaapcoach: 'Zo slaap je beter'

Vaste slaaptijden zijn erg belangrijk voor een goede nachtrust. © iStock
Lig jij ook altijd lang in je bed te draaien tot je kunt slapen of slaap je slechter doordat de klok is verzet? Dat is met deze tips binnenkort hopelijk verleden tijd.
Slaapcoach Ellen Kegge uit Maastricht zet een aantal handige slaaptips op een rijtje.

Invloed op nachtrust

Volgens Kegge is het allereerst belangrijk om je te realiseren dat wat je overdag doet, invloed heeft op je nachtrust. "Om een voorbeeld te geven: als je tot heel laat nog druk bezig bent, is het heel veel moeilijker om in slaap te vallen."

Omgeving

Een andere goede tip is het alvast langzaam 'rustig' maken van je omgeving, zegt Kegge. "Dim de lichten alvast een beetje voordat je gaat slapen en zet de televisie een beetje zachter. Op die manier bereid je je hersenen alvast voor dat het tijd is om te gaan slapen."

Niet piekeren

"Een derde tip, en dat klinkt heel betweterig, zijn vaste bedtijden." Ook moet je volgens de slaapcoach niet gaan liggen piekeren als je 's nachts wakker wordt. "Het is heel normaal dat je één of meerdere keren wakker wordt. Iedereen heeft het."
En over het gebruik van je telefoon, laptop of tablet net voor het slapen gaan zegt Kegge het volgende: "Zet een uur van tevoren alle schermen uit."