Schiphol wordt mede-eigenaar van Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen Airport. © Jean-Pierre Geusens
De Royal Schiphol Group stapt in als grootaandeelhouder van Maastricht Aachen Airport. De nationale luchthaven betaalt 4,2 miljoen euro voor 40 procent van de aandelen.
Daarmee heeft de Provincie nu de gewenste partner om de luchthaven de komende jaren verder te ontwikkelen.

Toekomstbestendige luchthaven

Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Stephan Satijn (economie) is dit een enorme winst voor Maastricht Aachen Airport. "We zien in Schiphol een professionele partner die mee kan bouwen aan de transitie van MAA tot een omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven, die bovendien bijdraagt aan de Limburgse en nationale economie."

Voorwaarden voor openblijven

Provinciale Staten gaf eerder dit jaar groen licht voor het openhouden van Maastricht Aachen Airport. Maar een van de voorwaarden was dat de provincie niet de enige aandeelhouder zou blijven. Er moest een stevige partij bijkomen. Schiphol werd daarbij al genoemd en dat is nu dus gelukt. Daarnaast wordt nog gewerkt aan een aantal andere voorwaarden. Op 16 december is het dan aan Provinciale Staten om definitief akkoord te gaan met het open houden van het vliegveld.

Tegenstanders

Tegenstanders van het vliegveld moeten nog zien dat MAA daadwerkelijk open blijft. "Er moet nog een natuurvergunning worden afgegeven door het ministerie van stikstof en of die vergunning er komt, is maar zeer de vraag", zegt Wim Derks van de Alliantie Tegen Uitbreiding van MAA. "Maar goed met Schiphol heeft de provincie wel een hobbel genomen om dit prestigeproject in de lucht te houden. Schiphol sluit aan bij een mooi verhaal over duurzaamheid met rekenschap van de de omgeving, maar volgens mij heeft Schiphol daar nooit zo in uitgeblonken."

Vertrouwen

De Schiphol Group heeft er in ieder geval vertrouwen in. Naast de 4,2 miljoen die het nu in MAA steekt, stort Schiphol ook 800.000 euro in een omgevingsfonds, waar verder ook overheid en bedrijfsleven aan deelnemen. De samenwerking van Schiphol met MAA past ook in de lijn met de Luchtvaartnota waarin eerder is vastgesteld hoe Nederland zijn totale luchtverkeer zou moeten inrichten. Maastricht Aachen Airport is de tweede vrachtluchthaven van Nederland.

Samenwerking

"Onze maatschappelijke rol is Nederland te verbinden met de rest van de wereld", reageert financieel topman Robert Carsouw van Schiphol. "Regionale luchthavens spelen daarin een belangrijke rol. Door intensief samen te werken en te investeren in Maastricht Aachen Airport delen we kennis en expertise en kunnen we de schaarse capaciteit die er er in Nederland is, optimaal benutten", aldus een eerste schriftelijke reactie.

Elektrisch vliegen

Schiphol en MAA willen zich in de samenwerking richten op de "ontwikkeling tot een omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven", aldus de eerste reactie van de Provincie. Daarbij zal er veel aandacht zijn voor verduurzaming en elektrisch vliegen.

Erg blij

MAA-directeur Jos Roeven is opgetogen over de nieuwe partner. "We zijn erg blij dat we met Schiphol de juiste strategische partner hebben gevonden om samen te investeren in onze ambitie om van MAA een innovatieve en duurzame luchthaven te maken die in verbinding staat met zijn omgeving."