Limburg an der Maas: de jacht op de Duitsers

Duitsers moeten weer massaal de weg naar Limburg vinden © L1
Met de campagne 'Limburg an der Maas' wil de provincie meer Duitse toeristen naar Limburg lokken. Doel is om met de slogan 'enjoy like a Limburger' weer ruim 3 miljoen Duitsers per jaar in de provincie te verwelkomen.
De campagne gaat dinsdag van start.

Signaal

Vóór corona kwamen er jaarlijks ruim 3 miljoen Duitsers naar Limburg. In 2021 waren het 1,6 miljoen. Bovendien nam het aantal toeristische overnachtingen af met 58 procent. "Dit was een signaal dat er iets moest gebeuren", zegt projectmanager Pascal Schreurs. "De Duitser heeft in de coronaperiode het eigen land ontdekt. Daar moeten we tegenop boksen, om hen weer terug naar Maastricht, Roermond of Venlo te krijgen."

Naamsbekendheid

Volgens Schreurs moet Limburg 'top of mind' bij de Duitsers worden. "Al jaren fluctueert Limburg als toeristische bestemming in de top 3 in Nederland; de ene keer er in, de andere keer niet", aldus Schreurs. "Naamsbekendheid vergroten is een belangrijke doelstelling. Bovendien richten we ons niet alleen op senioren, maar zijn jongeren zeker een doelgroep."

'Enjoy en relax'

De campagne is gefinancierd door de provincie en kreeg de naam ‘Limburg an der Maas’ mee. Via websites, social media en paginagrote artikelen in Duitse kranten worden de 'unieke' kanten van Limburg gepromoot, waarbij de slogan ‘enjoy like a Limburger’ wordt gebruikt. "De Maas als verbinder tussen de gast en het uitgebreide aanbod", valt te lezen in een persbericht. "Met ‘enjoy like a Limburger’ krijgt de campagne een brede en internationale uitstraling en wordt de gast meegenomen in het leven van de 'locals' in Limburg. Limburg is niet zo maar een bestemming, Limburg is een gevoel dat we willen overdragen aan de Duitse gast. ‘Enjoy en relax’ als een Limburger!"
De campagne richt zich primair op Duitsland, maar er komen ook afgeleiden voor België en het Verenigd Koninkrijk.