Landgraaf: Provincie zet samenwerking Duitsland op het spel

Abdissenbosch en de geplande randweg richting Duitsland © Bing Maps/gemeente Landgraaf
De Provincie Limburg zet veel te vroeg een streep door de randweg van Landgraaf naar Duitsland. Dat zegt de Landgraafse wethouder Freed Janssen.
Janssen had woensdagochtend een overleg met gedeputeerde Maarten van Gaans over het provinciebesluit om de randweg te schrappen. Volgens Janssen loopt Limburg het risico dat Duitsland zich terugtrekt uit het project.

Brief Provincie

De gemeente Landgraaf was niet alleen ontstemd over het schrappen van de randweg, maar ook over het feit dat de gemeenteraad dat bericht uit de media moest vernemen. De Provincie Limburg geeft komende week per brief formeel een antwoord aan de Landgraafse volksvertegenwoordigers.

Duits besluit

De nieuwe randweg bij Abdissenbosch zou de oostkant van de Buitenring Parkstad moeten verbinden met het Duitse achterland. Veel verkeer rijdt nu binnendoor via Ubach over Worms en het Duitse dorpje Scherpenseel. Na lang aarzelen bleek ook Duitsland bereid om de weg aan Duitse kant aan te leggen. "Daarom is het besluit van de Provincie Limburg zo gevaarlijk. De Duitse Bondsdag heeft eindelijk een akkoord gegeven voor de randweg, maar onder de voorwaarde dat die weg in Nederland ook wordt aangelegd", zo zegt Franssen. "Nut en noodzaak zijn duidelijk. Die weg zou er in 2030 moeten liggen, dus er is nog veel tijd. De inkt van het rapport Remkes is nog niet droog, of GS bepaalt al dat de randweg niet kan door stikstof. Het kabinet moet die regels nog uitwerken om te zien wat er wel nog mogelijk is. Dan is het voorbarig om nu al een streep door het plan te halen."

Wagenpark

De Landgraafse wethouder vindt het provinciebesluit voorbarig. "Het wagenpark gaat de komende jaren ingrijpend veranderen, we krijgen veel meer elektrische auto's. Dat betekent dat ook de stikstofneerslag fors minder wordt. Die ontwikkelingen zou de provincie moeten afwachten", aldus Janssen.

Europese regels

De regels rond de neerslag van stikstofverbindingen vloeien voort uit een Europese Habitat-richtlijn. Die is voor alle landen hetzelfde, maar lidstaten kunnen de richtlijn op hun eigen manier uitwerken. "Daar zit een deel van de frustratie. Als wij hier zouden werken met de Duitse regels, hadden we helemaal geen probleem. We zitten met één Europa, maar hier aan de grens lopen we tegen die verschillen aan."