Machinisten Arriva: 'Weinig aandacht voor veiligheid'

Een Arriva-trein op het station van Valkenburg © Istock
Machinisten van Arriva klagen over achterstallig onderhoud van de treinstellen van Arriva. Er wordt zelfs beweerd dat veiligheid bij het vervoersbedrijf laag in het vaandel staat.
Die klachten komen bovenop de andere problemen in het bedrijf, zoals de hoge en stijgende werkdruk en het gevoel erg ondergewaardeerd te worden. Een deel van deze klachten is voor de vakbond ook reden voor de stakingen in het streekvervoer.

Bang voor ontslag

Dit kwam aan het licht nadat verscheidene Limburgse machinisten L1 benaderden na berichtgeving van RTV Noord over problemen bij Arriva in het noorden van het land. De machinisten met wie L1 heeft gesproken, doen anoniem hun verhaal. Ze vrezen anders ontslag, of dat ze geen nieuw contract krijgen. De echte namen zijn bekend bij de redactie.

Materieel

Op de technische staat van de treinen is kritiek: "Veiligheid staat bij Arriva laag in het vaandel. De helft van de tijd dat treinen uitvallen, gebeurt dat omdat het materieel niet op orde is", vertelt 'Jasper.' Wanneer een trein uitvalt, zorgt dat volgens de machinist voor een kettingreactie: door die ene uitgevallen trein kunnen ook andere treinen op dat traject niet op tijd rijden.

Grafstemming

'Jasper' laat ook weten dat steeds meer collega's zich ziek melden: "Er hangt echt een grafstemming, en dat is zonde van het beroep. Het bedrijf wordt letterlijk om zeep geholpen door de leiding. Teammanagers willen vaak zaken nog wel aanpakken, maar van bovenaf wordt er dan gezegd: 'Dat doen we niet'."

Grens

Een andere machinist vertelt dat hij en andere collega's zich ondergewaardeerd voelen. "Je werkt op vrije dagen, of een vrije dag wordt onverwachts omgeruild. Als machinist heb je veel over voor je bedrijf, maar er is een grens."

Verlof

Verlof is volgens de machinisten überhaupt een heikel punt. Een ex-collega zou zijn overgestapt naar de NS, nadat zij voor de zoveelste keer te horen kreeg dat haar verlofaanvraag niet werd goedgekeurd. Wanneer dergelijke zaken worden aangekaart, zouden leidinggevenden vertellen dat 'men maar moet solliciteren.'

Reactie Arriva

Regiodirecteur Michiel Cusell van Arriva Limburg weerspreekt een deel van de kritiek: "We zijn teleurgesteld dat dit anoniem wordt verteld. We staan als Arriva altijd achter onze mensen. Er zijn dan geen represailles op het spreken met de media. Maar een deel van de genoemde zaken herkennen we wèl. Ook wij hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt en achterstanden in de zorg die zorgen voor een hoger ziekteverzuim. We doen ons best om daarin de juiste keuzes te maken. Zo is het vakantieverlof volledig verleend, aan iedereen". aldus Gusell.

Onderbezet

Hij vervolgt: "Voor wat betreft het snipperverlof is het een lastigere situatie. We zijn onderbezet en daardoor is het soms lastiger om verlof te krijgen, maar we denken altijd in oplossingen. Daarnaast werken we er hard aan om extra machinisten te krijgen. Zo starten er vanaf 7 november elf nieuwe machinisten en verwachten we er in januari nog eens negen."

Onderhoud

Ook weerspreekt het vervoersbedrijf dat het materieel dringend onderhoud nodig heeft: "Gemiddeld genomen wordt elk Arriva-treinstel één keer in de twee maanden gecontroleerd. Dat gebeurt in Blerick, bij de werkplaats van Stadler. Voor de treinen van de Maaslijn moeten we wel nog een opmerking maken. Door de vertraging die speelt rond de vernieuwing van de Maaslijn (elektrificatie en deels dubbelspoor) wordt dit materieel langer ingezet dan oorspronkelijk bedoeld. Deze treinen worden intensief gebruikt en daardoor is er bij die treinen soms sprake van uitval. Dit heeft echter niets te maken heeft met te laat of niet uitvoeren van onderhoud."

Kritiek

Tot slot laat het bedrijf weten continu in gesprek te zijn met haar medewerkers, ook als er kritiek is op beleid of hoe zaken worden aangepakt. Michiel Cusell: "Er worden nu ontwikkelgesprekken gevoerd met machinisten over hoe men in het werk staat. Als we mogelijkheden zien om zaken te verruimen en te verbeteren, dan doen we dat."