Zo ziet de landingsbaan van vliegveld Beek er straks uit

Ondertekening contract baanrenovatie MAA © Maastricht Aachen Airport
Een nieuwe stap in de renovatie van de start- en landingsbaan van Maastricht Aachen Airport: beheerder MAAB&I en aannemer Dura Vermeer tekenden het contract voor de grootschalige renovatie.
Het is een megaklus en daardoor is het vliegveld in het voorjaar van 2023 bijna twee maanden dicht. Hoe zien de werkzaamheden eruit? Daar is nu een animatie van gemaakt.

Asfalt

De totale baan heeft een lengte van 2750 meter. De hele toplaag daarvan wordt eerst verwijderd. Die oppervlakte staat gelijk aan ruim veertig voetbalvelden. In totaal 1700 vrachtwagens met asfalt worden afgevoerd. Het grootste deel daarvan kan worden hergebruikt. Opvallend genoeg wordt er 8 centimeter van de toplaag afgeschraapt, daarna wordt 12 centimeter nieuw asfalt teruggestort.
Maar het gaat niet alleen om asfalt en beton. Ongeveer duizend lichtpunten worden vernieuwd en in totaal wordt er 15 kilometer aan belijning aangebracht. Het hoogtepunt van de werkzaamheden is de dag waarop de nieuwe deklaag asfalt komt. Dan zijn er negen asfaltmachines tegelijkertijd aan het werk. Zo'n 250 arbeiders zijn dan aan de slag op het vliegveld.

Omgeving

"Bewoners van omliggende dorpen zullen ongetwijfeld iets gaan merken van deze werkzaamheden. Maar er worden genoeg preventieve maatregelen genomen en die staan ook in de plannen van de aannemer. Denk aan geluidsmetingen, uitgebreide communicatie met de omgeving", zegt directeur Hermie Keulen van MAAB&I.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!