Honderd klachten bij OV-Ombudsman over Limburgs OV

Bij de OV-ombudsman kwamen 48 klachten over Arriva Limburg binnen. © iStock
De OV-Ombudsman heeft de afgelopen twaalf maanden 99 klachten ontvangen over het vervoer van de NS en Arriva in onze provincie. De klachten zijn nagenoeg gelijk verdeeld over beide vervoerders.
De OV-Ombudsman is onder meer in het leven geroepen om te bemiddelen tussen klanten en vervoerders, als beide partijen er bij een klacht zelf niet uitkomen. Niet alle klachten worden door de Ombudsman in behandeling genomen.

Uiteenlopende klachten

Over de NS kwamen vanaf september 2021 tot nu in totaal 48 Limburgse klachten binnen. De meeste gaan over uitvallende of overvolle treinen. Maar er komen ook klachten binnen als: "Het stinkt hard naar kots en schijt in de trein van Eindhoven naar Maastricht. Treinstel 8667." Ook klachten over de dienstregeling komen onder de aandacht van de OV-Ombudman. "Venlo is een RAMPoord voor een overstap van en naar Duitsland. De NS-IC komt altijd op spoor 3 binnen. De Duitse trein naar Düsseldorf altijd op spoor 1. De maximaal 7 minuten overstap is erg krap. Mensen met kinderen of koffers, bejaarden, allen vrijwel kansloos. Dit circus - eigenlijk survival of the fittest - is al jaren gaande."

Dronken man

In de 51 klachten over Arriva Limburg gaat het vaak over te weinig ingezette bussen en treinen en bussen die te laat arriveren. Ook over medepassagiers komen klachten binnen, zoals: "Er is een dronken man in de bus binnengekomen en begon vervolgens bier te drinken, had ook geen mondkapje op. Hij schrikte veel mensen af en daarbij ook een klein jongetje. Hij ging even later langs een dame zitten van ongeveer de leeftijd 16 en zette haar daarbij in een erg ongemakkelijke angstige positie. Hij bleef haar daarbij ook aanstaren en hield zijn ogen maar niet van haar af. Op station Venlo had de buschauffeur er wel wat van gezegd nadat, een mevrouw vertelde wat de dronken man allemaal aan het doen was."