In de bus voor treinverbinding Weert-Antwerpen

Afbeelding ter illustratie
Inwoners van Nederlands- en Belgisch Limburg zijn donderdag naar Den Haag gegaan om te pleiten voor een snelle ingebruikname van de spoorverbinding tussen Weert en Antwerpen.
Het spoor van Antwerpen naar Weert ligt er, maar acht kilometer op Nederlands grondgebied is nog niet geschikt voor personenvervoer.

Beslissing vooruit geschoven

De Nederlandse en Belgische Limburgers begrijpen niet dat het zó lang moet duren en dat de beslissing steeds maar weer vooruit wordt geschoven, terwijl Vlaanderen het spoor tussen Antwerpen en de Nederlandse grens al een tijdje geleden heeft verbeterd en geëlektrificeerd.

'Onbegrijpelijk'

Precies bij de grens bij Budel stopt de bovenleiding, alleen een dagelijkse goederentrein kan van het stukje spoor gebruik maken. De trein vanuit Antwerpen staat 40 minuten stil op station Hamont voordat hij weer terug rijdt naar de Belgische havenstad. "In die 40 minuten kan ik makkelijk op en neer rijden naar het station van Weert. Onbegrijpelijk dat er zo lang over nagedacht moet worden", zegt een machinist van Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) op het perron in Hamont.
Een groep van ruim 20 inwoners van de grensstreek ging donderdag naar Den Haag waar een Kamercommissie sprak over internationale treinverbindingen. In september zou er een besluit worden genomen over het stukje spoor, maar staatssecretaris Vivianne Heijnen schoof het besluit deze week twee jaar vooruit naar 2024.

'Ongeduld kenbaar maken'

Jean Pauwels van de Belgische Vereniging Treinreizigers Vervoer (TVT) hoopt toch enkele Kamerleden te kunnen spreken: "We mogen vanaf de tribune natuurlijk niets zeggen en alleen maar luisteren. Maar ik denk dat we in de wandelgangen toch wel ons ongeduld kenbaar kunnen maken. Wij begrijpen niet waarom de Nederlandse overheid zo treuzelt."