Belgen hamsteren frisdrank in Limburgse supermarkten

Veel Belgen shoppen hun frisdrank in Nederland, zoals in de Brusselse Poort © L1
Daar rijdt de volgende auto met Belgisch kenteken de parkeerplaats van het Maastrichtse winkelcentrum de Brusselse Poort op. Ook op deze bloedhete woensdag doen veel Belgen hun boodschappen in de Jumbo of Albert Heijn in het Maastrichtse winkelcentrum, of in een andere supermarkt in Nederlands Limburg. Een meer dan gewild item bij de Belgen is 'onze' frisdrank.
Anders dan in Nederland heeft België een zogenaamde suikertaks. Dat is een extra belasting op producten met veel suiker in, zoals frisdrank. De Belgische brancheorganisatie voor water- en frisdrank concludeerde deze week na een grootschalig marktonderzoek dat één op de acht Belgen vanwege die suikertaks minimaal eenmaal per maand de grens oversteekt om in bijvoorbeeld Nederland frisdrank in te slaan. De suikertaks zou de Belgische supermarkten de afgelopen vijf jaar in totaal 370 miljoen euro aan gemiste inkomsten hebben opgeleverd.

Acht flessen

De in België woonachtige Mireille heeft net in de Albert Heijn haar boodschappen gedaan. In haar kar staan zes flessen Spa (een Belgisch merk!) en twee flessen cola. “Ik werk in Nederland, dus ik doe vaak als ik klaar ben hier mijn boodschappen”, zegt ze, terwijl ze haar aankopen op de achterbank van haar Dacia tilt. “Maar het is ook veel goedkoper in Nederland.”

Dol op Coca Cola

In de AH van de Brusselse Poort heeft assistent-bedrijfsleider Ron Knols niet de beschikking over exacte cijfers. Hoeveel Belgen er dagelijks zijn winkel bezoeken, het is niet te zeggen. Maar als hij de Vlaamse tongval hoort, dan ziet hij dat ze inderdaad veel frisdrank inslaan. “Met name Coca Cola”, weet hij. “Als die bij ons in de aanbieding is - zoals op dit moment - dan verlaten de Belgen met hele trays de winkel.”

Vijftig cent verschil

Ook Miranda blijkt een prijsbewuste consument. Ze woont in Lanaken, maar haar boodschappen doet ze meestal in de Brusselse Poort. “In mijn straat is een Jumbo”, zegt ze. “Maar ik kom er alleen als ik snel iets moet hebben. Een fles frisdrank is daar wel vijftig cent duurder dan hier in Nederland. Zoveel producten zijn trouwens in Nederland goedkoper. Een kar vol boodschappen hier scheelt echt euro’s met België.”

Tip

Als verderop Mireille de deur van haar wagen dichtgooit, heeft ze trouwens nog een tip. “Duitsland”, zegt ze. “Daar is de frisdrank nóg goedkoper, veel goedkoper dan in Nederland.”