DSM haalt vooral door zelf verhoogde prijzen meer omzet

Het hoofdkantoor van DSM in Heerlen. © L1 (Ralph Souren)
DSM heeft in het eerste halfjaar de omzet opgevoerd. Dat had het speciaalchemiebedrijf dat zich richt op supplementen en ingrediënten voor voeding voor een groot deel te danken aan hogere verkoopprijzen, want qua volume verkocht het bedrijf slechts iets meer.
Ook wisselkoerseffecten waren gunstig voor het Limburgse bedrijf. Verkopen in gebieden buiten Europa leverden de onderneming meer op, omdat de euro relatief goedkoop was.

Coronalockdowns

Wel had DSM nog last van verstoringen in de toeleveringsketens en coronalockdowns in China. Die hadden ook invloed op de vraag van consumenten in dat land en troffen DSM zo indirect. De situatie met de levering van producten verbeterde wel gedurende het tweede kwartaal en DSM zag een goed verkoopvolume en hoge prijzen aan de start van het derde kwartaal.

4,1 miljard euro

De omzet kwam uiteindelijk 17 procent hoger uit dan in de eerste zes maanden van 2021 op 4,1 miljard euro. De nettowinst bedroeg 458 miljoen euro. De prognose voor heel het jaar liet DSM onveranderd.

Fusie

Topbestuurders Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze spreken van een goed halfjaar, maar besteden vooral aandacht aan de draai die DSM maakt. De afgelopen maanden maakte het bedrijf een fusie met de Zwitserse branchegenoot Firmenich bekend en verkocht het zijn materialentak.
Verder maakte DSM bekend sneller CO2-neutraal te willen worden. Zo wil de onderneming in 2030 al haar stroom uit duurzame bronnen halen, waar eerder op 75 procent werd gemikt. Dat leidt ook tot strengere uitstootdoelen, maar daar wordt nog aan gewerkt. Voor de uitstoot door gebruikers van zijn producten mikt DSM voortaan op een absolute CO2-reductie in plaats van een die verbonden is aan de hoeveelheid producten die het verkoopt.