Steeds meer vraag naar stroom: kan ons netwerk dit wel aan?

Het elektriciteitsnet in Limburg staat steeds meer onder druk © Istock
Elektrische fietsen en stepjes zijn niet aan te slepen, met het warme weer draaien airco's op volle toeren en steeds meer elektrische auto's vullen het straatbeeld. Allemaal hebben ze stroom nodig.
Kortgeleden meldde netbeheerder TenneT juist problemen op het stroomnetwerk en dat nieuwe bedrijven daarom geen aansluiting konden krijgen. Moeten we ons zorgen maken dat we binnenkort zoveel stroom verbruiken dat het netwerk vastloopt?

Geen zorgen

Om meteen een antwoord te geven op die belangrijke vraag: nee. De waarschuwing van TenneT was gericht aan bedrijven, vaak grootgebruikers van stroom. Inwoners van Limburg hoeven zich geen zorgen te maken dat binnenkort het licht niet meer aangaat of het eten in de magnetron opwarmen niet lukt. Maar het is een feit dat we steeds meer van ons stroomnetwerk vragen, vooral door de elektrische auto's. Het (snel) opladen van zo'n wagen staat gelijk aan het energieverbruik van tien huishoudens tegelijkertijd.

90 miljoen huishoudens

Op 1 januari 2022 stonden in Nederland 8,9 miljoen auto's geregistreerd, elektrisch of rijdend op fossiele brandstof. Als vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's gemaakt mogen worden en er op termijn mogelijk 9 miljoen elektrische auto's rondrijden, dan betekent dat dus een energievraag vergelijkbaar met 90 miljoen huishoudens. Als die allemaal tegelijk worden opgeladen, ontstaat er een enorme piek in de vraag naar stroom. Dáár is ons netwerk niet op berekend, dus daarom worden nu maatregelen genomen op de grote vraag straks aan te kunnen - zeker als bedrijven óók veel stroom vragen.

Slim opladen

"Als we niets zouden doen, dan zou nog heel veel goed gaan", zegt Eric van Kaathoven van de stichting e-laad. Die houdt zich bezig met het slim en duurzaam maken van elektrische voertuigen, zodat Nederland straks niet in een enorme stroomcrisis terecht komt. "Met de grote accu's van elektrische auto's is het tegenwoordig niet nodig om telkens de auto op te laden. Bovendien zijn de laders steeds slimmer. Ze laden bijvoorbeeld op in de nacht, als het stroomverbruik minder groot is."

Netwerk vernieuwen

Een ander punt van aandacht dient zich aan in de oudere wijken. Daar is het elektriciteitsnetwerk óók vaak verouderd en niet bestand op tientallen elektrische auto's op hetzelfde moment aan de laadpaal. "Daar wordt al aan gewerkt door het netwerk te vernieuwen", vertelt Van Kaathoven. "We hebben goed in kaart waar nu al veel elektrische auto's in bezit zijn, bijvoorbeeld op plekken in de Randstad waar veel leaserijders wonen. Dus die plekken worden als eerste aangepakt."

Innovatie

Tegelijkertijd zijn de netbeheerders druk bezig om het net uit te breiden en knelpunten op te lossen. Ongetwijfeld blijft de vraag naar elektriciteit voorlopig flink groeien. Niet alleen door elektrische auto's, maar bijvoorbeeld ook door mensen die van het gas af gaan (en dus meer elektriciteit verbruiken). Daarnaast moet ook de industrie verduurzamen. "Deze maatschappelijke ontwikkeling vraagt om afwegingen in prioriteiten en te kijken wat er nog wel kan", zegt Bob Winckels van Enexis. "Zo schept de inzet van innovatieve oplossingen en slim gebruik van het net nog mogelijkheden. Dit vraagt verregaande samenwerking tussen onder andere de overheid en de branche."