Arriva mag in gesprek over contractverlenging dieseltreinen

Stockfoto © Erwin Minkenberg
Vervoerder Arriva kan starten met de onderhandelingen over het verlengen van de contracten van de dieseltreinen die rijden op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen.
Het provinciebestuur heeft daarvoor toestemming gegeven, zo blijkt uit een mededeling van gedeputeerde Maarten van Gaans (D66) aan het Limburgs Parlement.

Datum

De verlenging is noodzakelijk geworden, omdat de elektrificatie van de spoorverbinding opnieuw vertraging heeft opgelopen en de datum van eind 2024 niet wordt gehaald. Daarom moet er langer met dieseltreinen worden gereden.

Financiële risico's

Arriva moet het resultaat van het overleg met de leverancier van de dieseltreinen wel voor instemming voorleggen aan het provinciebestuur, inclusief de financiële consequenties.
De aanbesteding voor de elektrificatie van de Maaslijn werd in april stopgezet, omdat er geen marktpartijen waren te vinden die de klus op zich wilden nemen. Zij vinden de financiële risico's te groot in verband met de alsmaar stijgende prijzen voor materialen, mede door het tekort daaraan.

Oktober

Uiterlijk eind oktober komt spoorbeheerder ProRail met een nieuw voorstel voor aanbesteding van de Maaslijn. Dat is afgesproken tijdens overleg van de provincie, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail, meldt gedeputeerde Van Gaans.
Ondertussen wordt wel verder gegaan met een aantal voorbereidingen zoals de aankoop van gronden.