Weerstand tegen nieuwe hoofdsponsor Fortuna Sittard

Stockfoto © Niels van Renen
Fortuna Sittard moet vrezen dat de nieuwe hoofdsponsor BetCity op korte termijn alweer van de shirts verdwijnt. In politiek Den Haag is er weerstand tegen shirtreclames van online gokbedrijven.
Sinds online gokbedrijven vanaf oktober 2021 legaal in Nederland zijn, krijgt het Trimbos-instituut kennisinstituut over verslavingen steeds meer signalen dat het aantal mensen met een online gokverslaving toeneemt. Volgens het kennisinstituut over verslavingen komt dit mede door de marketingactiviteiten (reclame en sponsoring) van bedrijven als BetCity. Een woordvoerder geeft aan dat er een verband is tussen een toenemend aantal reclameuitingen en meer gokkers.

Volledig verbod

Ook in de politiek bestaat ergernis over hoe de gokbedrijven zich profileren. Zo strijdt Mirjam Bikker, Tweede Kamerlid namens de ChristenUnie, al geruime tijd tegen de toenemende zichtbaarheid van online gokbedrijven. Ze zegt te begrijpen dat voetbalclubs sponsorinkomsten nodig hebben, maar vraagt zich hardop af waarom er geen ander type bedrijf als partner gekozen kon worden.
"Ik gun Sittard en omgeving een prachtig florerende voetbalclub, waar iedereen trots op is", zegt Bikker. "Wat is het jammer dat de club een verslaving promoot. BetCity steekt veel geld in reclames, gebruikt oud-voetballers als uithangbord, terwijl we weten dat wat er op volgt diepe ellende is. Iedereen die een gokje waagt, verliest uiteindelijk. De grote winnaar is BetCity. Daar wordt het voetbal uiteindelijk niet mooier van. Het is een spijtige ontwikkeling. Juist voor een club die altijd zo goed bezig was met maatschappelijk verantwoord ondernemen."

Spijt

Bikker streeft naar een volledig verbod op shirtsponsoring van voetbalclubs door online gokbedrijven. "Kijk naar de landen om ons heen. Die hebben allemaal spijt als haren op hun hoofd. Ze zeggen: we willen geen gokreclames op die voetbalshirts. Ik denk dat Nederland niet lang moet wachten en zo snel mogelijk moet volgen."

Wetsvoorstel in de maak

Minister Franc Weerwind van Rechtsbescherming werkt aan een wetsvoorstel om reclames van gokbedrijven verder aan banden te leggen. Het is zijn bedoeling om de reclame veel meer te richten op mensen die al belangstelling voor kansspelen hebben. Een woordvoerder van de minister bevestigt dat nog deze zomer de details naar bekend worden. De woordvoerder geeft aan dat ook shirtsponsoring door online gokbedrijven ook onderwerp van debat is.

Gevolgen voor Fortuna

Voor Fortuna Sittard kan een verbod op shirtreclames van online gokbedrijven bijzonder nadelige gevolgen hebben. Afgelopen week maakte de Eredivisionist bekend een driejarig contract met BetCity als hoofdsponsor te hebben afgesloten. De club wenst op dit moment niet te reageren. Ook bij BetCity was er niemand bereikbaar voor commentaar.