Staatssecretaris niet toe aan besluit over spoor vanaf Weert

De overhandiging van de petitie voor de treinverbinding. © Provincie Limburg
De Limburgse staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur (CDA) stelt oprecht aan het uitzoeken te zijn hoe het zit met het dossier van de elektrificatie van het spoor tussen Weert en het Belgisch-Limburgse Hamont.
"Ik heb daar ruimte voor nodig. In het najaar zal wil ik dan in overleg met de provincie besluiten wat we doen", aldus Heijnen in een Tweede Kamercommissie over het spoor.

Pleidooi

Ze reageerde op een pleidooi van VVD-kamerlid Fahid Minas om eindelijk eens stappen te ondernemen voor de realisatie van een aantal grensoverschrijdende lijnen. Hij riep op tot het maken van een actieplan daarvoor. Volgens hem kan voor Weert-Hamont snel een beslissende stap worden gezet. "De Tweede Kamer neemt steeds moties aan vóór grensoverschrijdende verbindingen maar die verdwijnen in onderzoek en analyses. Daar moet een einde aan komen", zo Minas.

Elektrificatie

De elektrificatie van de negen kilometer spoor tussen Weert en Hamont stond al vijf jaar geleden opgenomen in het regeerakkoord van het vorige kabinet Rutte. Ze zorgt voor een rechtstreekse verbinding met Antwerpen en voor de Belgische reiziger met de intercity’s naar Eindhoven en Randstad. Maar de kosten zijn hoger dan toen gedacht. Spoorbeheerder ProRail spreekt van 150 miljoen euro.

Goedkoper

De provincie, de gemeente Weert en de Vereniging Treinreizigers Vervoer denken dat het veel goedkoper kan. Ook zien zij volop kansen voor Europese subsidie. Zij boden de Tweede Kamer afgelopen week daar ook een petitie over aan. Staatssecretaris Heijnen moet daar nu een knoop over doorhakken.

Problemen

Dat geldt ook voor de Arriva-trein die moet gaan rijden tussen Eindhoven, Heerlen en Aken. Daar is in principe overeenstemming over maar er is een aantal praktische problemen opgedoken, zoals het spoor dat op een aantal druk al druk bereden wordt, zo de staatssecretaris. "Ik kan niet toveren. Maar zal er nog eens met extra aandacht naar kijken want de verbinding met Aken is heel belangrijk", verklaarde Heijnen in de kamercommissie.

'Hindernisbaan'

Met name Maarten Goudzwaard van JA21 drong aan op een definitief ja voor wat hij 'deze hindernisbaan' noemde. "Hak die knoop door want het knelt. Stop met aanmodderen", aldus Goudzwaard.

Internationaal project

Staatssecretaris Heijnen wees er in het debat verder op dat zij met haar collega’s in België en Duitsland heeft afgesproken te bekijken wat concreet kan worden gerealiseerd aan grensoverschrijdende spoorverbindingen.
"We weten hoe lang het kan duren voordat internationale OV-projecten zijn gerealiseerd. Bestuurders zeggen vaak hoe belangrijk ze zijn maar als puntje bij paaltje komt, worden ze niet snel gerealiseerd", betoogde staatssecretaris Heijnen. Zij hoopt dat patroon te kunnen doorbreken.