Opnieuw aandacht voor treinverbinding Weert-Antwerpen

De overhandiging van de petitie © Provincie Limburg
De heropening van de spoorverbinding tussen Weert en Antwerpen is dinsdag opnieuw onder de aandacht gebracht. De Tweede Kamer kreeg daarvoor een petitie overhandigd.
Die petitie komt van Vereniging Treinreizigers Vervoer samen met het Provinciebestuur en de gemeente Weert.

Negen kilometer

"Aan Belgische zijde ligt alles klaar. Het gaat echt om de laatste negen kilometer, tussen Weert en Hamont. Dat stuk moet nog geëlektificeerd worden", stelt gedeputeerde Maarten van Gaans (D66). "De vervoersmaatschappij in België, de NMBS, staat in principe klaar om te gaan rijden. Aan Belgische zijde staan in dit dossier dus wel alle seinen op groen."

Miljoenen

De nieuwe treinverbinding tussen Weert en Hamont werd in 2017 opgenomen in het regeerakkoord van het kabinet Rutte-III. Het plan werd echter niet doorgezet omdat in juli 2019 spoorbeheerder ProRail berekende dat de elektrificatie, veiligheidsmaatregelen en aanpassingen aan het station in Weert tot wel 150 miljoen euro zouden kunnen gaan kosten.

Kosten drukken

Volgens Van Gaans kan dat stukken goedkoper. Hij zegt dat de verbinding voor zo'n 50 miljoen euro gemaakt worden. "Een heleboel zaken waarvan men voorheen zei 'die moet je meenemen', zoals de aanleg van een nieuwe spoorbrug, nieuw eilandperron en een voetgangerstunnel, hoeven niet per se uitgevoerd te worden. Daarmee kun je het bedrag behoorlijk terugbrengen."
"We hebben samen met de gemeente Weert al zo'n zes miljoen euro gereserveerd", weet Van Gaans. "Het Rijk heeft een aantal middelen gereserveerd voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Die gaat niet door, dus misschien kan het Rijk een deel van dat budget gebruiken voor het co-financieren van deze verbinding. En er zijn nog Europese subsidiemogelijkheden. Dan kom je al een heel eind in de buurt van die 50 miljoen euro die we nodig hebben."

Zeker twee jaar

Van Gaans schat de kansen voor dit project hoog in. Dinsdag wordt daarom weer aandacht gevraagd voor de spoorverbinding door het aanbieden van een petitie. Daarna moet er nog een besluit volgen. En zelfs als dat positief verloopt, kost het realiseren van de treinverbinding voor passagiers nog zeker twee jaar, zo verwacht Van Gaans.
Donderdag buigt een commissie van de Tweede Kamer zich over onder meer deze spoorverbinding.